Het openingsweekend van The Expendables 3 is een dieptepunt voor Sylvester Stallone en co. De eerste film van The Expendables tikte in 2010 nog 34,8 miljoen aan tijdens het openingsweekend, het tweede deel 28,6 miljoen in 2012.
Het lijkt erop alsof het publiek moe begint te worden van de vechtersbazen op leeftijd. Een andere verklaring die wordt aangedragen is de online piraterij. Drie weken voordat de film in première ging lekte er een kopie op het internet, welke ruim 5 miljoen keer werd gedownload voordat de film in première ging.
Richie Fray, voorzitter van Lionsgate (distributeur van The Expendables in de VS) heeft het volgende te zeggen over het tegenvallende openingsweekend: Ons oudere publiek heeft de neiging om te komen wanneer het hun uitkomt. Ze worden niet gedreven door publiciteit, en zijn daarom minder snel geneigd om tijdens het openingsweekend te gaan. Ze zijn minder impulsief. Het zal een winstgevende film worden voor Lionsgate, een film die lang zal blijven draaien.