Battleship
Budget: $ 209 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 302 miljoen
Battleship was gedoemd om te mislukken. De film is gebaseerd op het bekende bordspel Zeeslag (hoe kom je erop), de hoofdrolspeler is Taylor Kitsch, die eerder in 2012 al de hoofdrol speelde in die andere dure flop (John Carter) en de trailers deden Amerikaanse vlaggenporno vermoeden, iets waar de rest van de wereld niet om stond te springen. Tel daarbij op dat Universal zo stom is geweest om Liam Neeson (de enige die zichzelf niet zo serieus nam) ongeveer 5 minuten in de film te laten meespelen en Rihanna de rol van doorgewinterde marinier te geven, en je hebt een stinker van formaat.
John Carter
Budget: $ 250 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 282 miljoen
Disney heeft het falen van John Carter volledig aan zichzelf te danken. De belachelijk dure marketing van de film was van het laagste niveau te noemen. Door de titel te veranderen van John Carter of Mars naar simpelweg John Carter (een beslissing die werd genomen na het floppen van het onvergetelijke Mars Needs Moms) leken de meeste mensen te denken dat de film draaide om de gelijknamige dokter uit de serie ER. De posters waren daarbij van dusdanig erbarmelijke kwaliteit, dat het grote publiek gewoon niet wist wat ze moesten verwachten van John Carter. Al met al is Carter een ontzettend vermakelijke film, maar helaas ook ontzettend duur. Als je naar de cijfers kijkt, denk je te lezen dat John Carter winst heeft gegenereerd, maar niets is minder waar. Niet alle inkomsten van bioscoopkaartjes komen immers bij de filmstudio terecht. Disney gaf zelf toe dat de film minstens $700 miljoen had moeten opbrengen om winstgevend te zijn. En hoewel de film het goed lijkt te doen op dvd en blu-ray, kan Disney fluiten naar een nieuwe franchise. Door de successen van The Avengers, Brave en de aankoop van Star Wars kan de Mouse House gelukkig toch nog terugkijken op een goed jaar.
Dredd
Budget: $ 50 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 30 miljoen
Dredd is een van de beste actiefilms van het jaar. De film kreeg over het algemeen lovende kritieken, maar toch ging er geen hond heen. Wat is er dan misgegaan, hoor ik je denken? Ten eerste kent het grote publiek Judge Dredd, een strippersonage met minieme cultstatus, niet. Als iemand hem al kent, dan is het van de Sylvester Stallone-film uit 1995 (ook al een flop), waarvan ze waarschijnlijk nog steeds een vieze smaak in de mond hebben. Daarnaast wist afgezien van de doorgewinterde comic/film geek zo ongeveer niemand dat de film uitkwam, tot deze daadwerkelijk in de bioscoop draaide. Wederom een geval van slechte marketing dus. En hoe zeer Karl Urban ook zijn best doet, hij is geen leading man in de traditionele zin. Dredd was een van de weinige films dit jaar die te pruimen was in 3D, had formidabele actiescènes en nam zijn volwassen publiek serieus. Ondanks al deze sterke punten is Dredd de komende jaren het laatste wat we zullen vernemen van deze rechter-jury-beul.
Rock of Ages
Budget: $ 75 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 56 miljoen
Het succes van Mamma Mia! uit 2008 zorgde er helaas voor dat Hollywood denkt nu elke musical te kunnen uitmelken. Rock of Ages bewijst met zijn matige opbrengst het tegendeel en heeft er zelfs voor gezorgd dat de geplande Jersey Boys-film van Jon Favreau niet is doorgegaan. Wat de exacte oorzaak is van deze flop is moeilijk te peilen, maar waarschijnlijk had het publiek eenvoudigerweg geen trek in een musical waarin Bon Jovi tot vervelens toe wordt gecoverd.
Cloud Atlas
Budget: $ 100 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 62 miljoen
De grootste onterechte flop van het jaar is waarschijnlijk Cloud Atlas van regisseurs Andy en Lana Wachowski. Deze 2 filmmakers hadden zelf het geld bij elkaar zien te sprokkelen van grotendeels Europese financiers om deze grootse, ambitieuze verfilming te maken van het zogenaamd onverfilmbare gelijknamige boek van David Mitchell. Ik heb de film zelf helaas nog niet gezien (komt snel verandering in), maar alles wat ik erover heb gelezen doet me vermoeden dat het hier om een fantastische film gaat die in de komende jaren meer op zijn waarde zal worden geschat. En als zelfs Tom Hanks een project niet van de ondergang kan redden, dan weet je dat je een bonafide flop in handen hebt.
The Watch
Budget: $ 68 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 68 miljoen
The Watch is zon verschrikkelijk middelmatige film waarvan Ben Stiller en Vince Vaughn er de laatste jaren veel te veel maken. Het plot is een veilige versie van Attack The Block uit 2011; aliens vallen een woonbuurt aan en het is aan de buurtbewoners om een invasie te voorkomen. Gaap. Stiller en Vaughn draaien duidelijk op routine en alleen Richard Ayoade en Jonah Hill weten je nog een beetje te laten grinniken. Het feit dat de film wereldwijd zijn exacte budget heeft opgebracht, onderstreept de middelmatigheid nog maar eens.
Wanderlust
Budget: $ 35 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 21 miljoen
Jennifer Aniston moet nu toch echt eens kappen met haar vrijwel identieke rollen in inwisselbare flauwe meuk. Naar de cijfers kijkende, waren de mensen het in de 2 weken dat Wanderlust draaide het met me eens. En dan is er de titel;Wanderlust. Wanderlust? Juist ja.
A Thousand Words
Budget: $ 40 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 20 miljoen
Eddie Murphy is al lang niet meer de publiekstrekker die hij in de jaren 80 en 90 was, maar de opbrengst van A Thousand Words laat zien dat de ooit zo grappige acteur beter de handdoek in de ring kan gooien. Misschien kan hij beter de serieuze route nemen, zoals hij een aantal jaar geleden van plan leek te zijn met Dream Girls. De meeste mensen wisten/weten waarschijnlijk niet eens af van het bestaan van A Thousand Words. Het feit dat de film al jaren op de plank lag en dat Eddie Murphy maar duizend woorden mag uitspreken (anders gaat ie dood; dont ask) heeft de film ook weinig goeds gedaan.
Chasing Mavericks
Budget: $ 20 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 5 miljoen
Gerard Butler is zon acteur die steeds vaker het label box-office poison krijgt opgeplakt. Het succes van 300 lijkt alweer een eeuwigheid geleden en Butler heeft sindsdien zijn imago dusdanig beschadigd door in flauwe rom-coms en middelmatige thrillers te spelen, dat zelfs het vrouwelijke publiek hem links laat liggen. Dat de film over surfen gaat, helpt ook niet echt mee (Blue Crush, anyone?).
Stolen
Budget: $ 40 miljoen
Wereldwijde opbrengst $ 2 miljoen
Ik heb Stolen gezien (vraag me niet hoe), maar ben hem letterlijk 27 seconden na afloop weer vergeten. Na de trailer van deze Taken knock-off nog eens te hebben bekeken, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat Nicolas Cage het geld echt heel erg hard nodig heeft om zijn zesde kasteel te bekostigen. Na juweeltjes als Trespass en Seeking Justice spant Stolen echt de kroon (het acteerwerk, de regie en de meest onbegrijpelijke soundtrack van het jaar zijn van het laagste niveau). Geen wonder dus dat het publiek van Cage-films (dat tot een jaar of 2 geleden zelfs bij zijn mindere films toch nog wel getrouw kwam opdagen; inclusief ondergetekende) er nu dus ook niet meer intrapt. Deze film verdient wat mij betreft op elk gebied de stempel flop van het jaar.