Al drie decennia lang heeft de Nederlandse film een speciale plek in het hart van Utrecht. Met het Festivalpaviljoen als middelpunt en op loopafstand daarvan de participerende bioscopen trekt Utrecht naast de tienduizenden festivalbezoekers ook acteurs, regisseurs en speciale gasten aan.
Dat het in de competitie niet aan topfilms ontbreekt valt af te lezen aan de lange lijst op de website van het NFF. De grootste film op die lijst is openingsfilm De Bende van Oss van André van Duren. Hierin moet Sylvia Hoeks zich staande houden in het Brabantse stadje van de jaren dertig, terwijl armoede de inwoners ervan tot misdaad en corruptie drijft. Vooral de grauwe aankleding is prachtig, al maakt de cast (Hoeks, Lammers, Schoenaerts, Musters) ook een beste kans op een gouden beeldje. Een uitgebreide recensie volgt vanzelfsprekend later.
Verder staan er titels op de lijst als 170 Hz (onlangs geselecteerd voor het grootste filmfestival van Azië), Code Blue (draaide dit jaar op Cannes), Isabelle en Sonny Boy (de Nederlandse inzending voor de Oscars). Het moet zelfs voor de grootste criticaster moeilijk vol te houden zijn dat Nederland geen goede films produceert. Dat kan Frans van Gestel waarschijnlijk ook benadrukken. Deze producent is de eregast van het NFF. Hij heeft inmiddels al ruim zestig producties op zijn naam, waaronder Alles is Liefde, Black Butterflies en De Heineken Ontvoering. Een deel van zijn films is opgenomen in het programma.
Een andere bijzondere gast is cinematograaf Christopher Doyle, die roem verwierf met talloze internationale producties. Hij filmde vooral veel Aziatische projecten (Hero, In the Mood for Love, maar hij werkte ook onder regisseurs als Gus van Sant en Jim Jarmusch. Het interview met deze internationale held is vrij bij te wonen in het Festivalpaviljoen op zaterdag 24 september.
Overige hoogtepunten op het festival (vanzelfsprekend naast de honderden films die er draaien) zijn het 48 Hour Film Project, waarin zo'n vijftig teams binnen één weekend een volledige kortfilm moeten draaien zonder dat ze voorbereidingen mogen treffen, de dagelijkse talkshow met Claudia de Breij die op internet is te volgen en live is bij te wonen op locatie, filmpremières zoals die van Me & Mr. Jones on Natalee Island (met Robert de Hoog en Hanna Verboom, over de verdwijning van Natalee Holloway) en simpelweg een pilsje drinken op het terras van het Paviljoen. Sfeer, glamour en Nederlandse film maken van Utrecht even het Hollywood in de polder.