Filmtijdschriften gaan de strijd aan

Toeval of niet, maar Nederland is sinds deze week twee filmtijdschriften rijker. Beide magazines proberen extra kopers te trekken door bij elke uitgave een gratis film weg te geven. Het lijkt erop dat uitgeverijen weer een risico durven te nemen met deze nieuwe, dure introducties.

De grote uitgeverijen kampen al enige tijd met tegenvallende verkopen en advertentie-inkomsten. Het zijn dan ook niet de bekende bladenhuizen die het aandurven een nieuw blad te lanceren. 'Film Magazine' heeft echter wel een bekende naam achter zich, namelijk die van ondernemer Eric de Vlieger (die eerder tevergeefs Het Parool probeerde te kopen).

De Vlieger probeert de consument met name voor zich te winnen met een gratis DVD-film. Het is namelijk zeer de vraag of lezers geïnteresseerd zijn in een 80-pagina tellend magazine op klein formaat voor de lieve som van 15 euro. Wat dat betreft lijkt concurrent 'DVD Valley' betere papieren te hebben. Voor 10 euro eveneens een gratis DVD-film, maar tevens een lijvig magazine op groot formaat.

De grote uitgeverijen volgen de introductie met interesse. De mate van het succes van de nieuwe tijdschriften is voor hen een graadmeter voor de huidige bladenmarkt.



NieuwsFilm

meest populair