Reclame op Z@ppelin geen probleem

Uit onderzoek is gebleken dat een kinderzender met reclame is niet minder dan een reclamevrij Z@ppelin. Dit onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Kijk-en Luisteronderzoek van de Universiteit van Amsterdam in opdracht van Z@ppelin.

''We delen de zorg over de overmaat aan reclame, maar het is niet zo dat een reclamevrij Z@ppelin de oplossing is. Uit het onderzoek bleek ook dat reclame niet de grootste zorg is van ouders. Zij maken zich veel eerder druk andere zaken die op televisie te zien zijn, zoals geweld, erotiek, racisme, pesten op school en ongezond gedrag. Reclame kwam pas op de achtste of negende plaats.'', liet Cathy Spierenburg, netcoördinator van Z@ppelin weten.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 63% van de ouders reclame niet als storend ervaren en 13% zelfs helemaal niet. Spierenbrug is zelfs van mening dat een reclamevrij Z@ppelin averechts zal werken. ''Het geld dat dan weer op de advertentiemarkt komt, zal vermoedelijk belanden bij commerciële kinderzenders. Het gevolg is nog meer geweld op televisie en dat is wat de ouders juist niet willen.''

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van Z@ppelin naar aanleiding van een motie van SP-kamerlid Agnes Kant die van Z@ppelin een reclamevrije kinderzender wil maken. Deze vindt dat reclame een slechte invloed heeft op kinderen. Vorige week is het onderzoeksrapport aangeboden aan het ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen. De verwachting is dat het onderwerp in het najaar opnieuw in de kamer wordt besproken. Spierenburg houdt zich op de vlakte over haar verwachtingen. ''Ik ben blij dat de discussie op maatschappelijk niveau gevoerd kan worden. Nu er onderzoek naar is gedaan, weten we tenminste waar we het over hebben.''



NieuwsFilm

meest populair