Brazil is een van de meest artenstieke en kleurrijke films die ik ooit gezien heb en het plot is zo bizar dat ik er slapeloze nachten aan over heb gehouden, ik ben er dol op!
Terry Gilliam is een zeer bekwame regisseur van onder anderen pareltjes als Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas, maar naar mijn mening heeft hij nog nooit zo'n sterke film als Brazil afgeleverd.
Er zit erg veel humor verwerkt in Brazil en je kan deze film dus ook gerust zien als een komische film, maar desondanks dat de film tot het komedie genre behoord zitten er erg veel duistere en onheilspellende momenten in en dus is het soms een naargeestige bedoening, maar als je het mij vraagt maakt dat het nog veel interessanter.
Jonathan Pryce speelt erg overtuigend als Sam Lowry, een man van wie zijn leven op z'n kop staat als hij wordt bevorderd op zijn werk en zodanig in de problemen komt dat hij alles kwijt kan raken.
De rest van de cast speelt net zoals Pryce erg goed, maar het meest opvallend is het kleine rolletje van Robert De Niro als een excentrieke loodgieter-terrorist.
Brazil is een film die steeds actueler lijkt te worden in een tijd dat de regering steeds meer grip lijkt te krijgen op het volk en terrorisme aan de orde van de dag lijkt te zijn en door zijn aparte en bovendien verbluffende visuele stijl is Brazil een film om niet te missen!
Dit is de beste film denk ik., ahum voor mij dan wel te verstaan.
Mooie boodschap zit erin en visueel vind ik hem nogsteeds prima.
Moet bekennen dat ik ook wel een fan ben van de regisseur. ook The Fisherking en 12 monkeys vind ik geweldig.
De film is erg komisch en het mag absurd zijn maar zoals ik ook al eerder hier las, hoever zijn we al gevorderd met onze maatschappij van overgecontroleerde burgers.
Ik zal deze nog vaak willen zien.
Een film als Brazil wordt toch steeds actueler in een tijd waarin de staat de burger steeds meer wil controleren onder het mom van terrorisme en al zulks. Gilliam's technisch/visuele stijl blijkt in de tijd voor hem te werken. Dit is niet de toekomst voor de planeet zoals die nu is, het is alsof de aarde 50 jaar geleden een andere tijdslijn heeft gekozen en we daar de toekomst van zien. Hierdoor veroudert de film niet zo snel als andere sci-fi flicks. Nadeel van de stijl en absurdisme is wel dat het nogal de aandacht afneemt van een puur menselijke film. Toch is het juist deze clash waar het om draait en waar de boodschap ligt.
Ik heb de film nu eindelijk gezien... en uhm.... laat ik beginnen dat ik erg hoge verwachtingen had van deze film en ik had er iets meer van verwacht dan wat het was. Misschien moet ik'm nog een keer zien en dat ik'm dan wel echt een topper vind...
Het wereldje dat Terry Gilliam ons laat zien is eigenlijks hetzelfde bikkelharde toekomstige fantasiewereldje als in de film 'The army of the 12 monkeys', maar dan met het verschil dat de maatschappij te kampen heeft met een terroristen-beweging in plaats van een dodelijk virus. Weer moet er informatie worden verkregen over deze bedreiging en dat wordt op bizarre en extreme wijze gedaan, maar in deze film leid de informatie tot paranoia, waanzin en valse beschuldigingen en lijkt het er op dat alleen maar onschuldige mensen de dupe zijn en begin je af te vragen of er uberhaupt wel terroristen zijn, hahahaO+. Hmmm, de vraag is nu.... hoe ver leven we al in dat soort type samenleving? Terry Gilliam (en George Orwell (het boek 1984 is een hele duidelijke inspiratiebron)) komen naarmate de jaren vorderen steeds griezeliger dichterbij...:}
Ik wil de film graag nog een keer bekijken, maar voorlopig krijgtie van mij een [rating 4]...
Een meesterwerkje van Terry Gillian (de copytekenaar van Monty Python) van 12 Monkeys, Fear and loathing Las Vegas etc.
Je kunt in deze film de echte stijl van Gillian duidelijk onderschijden, ook zichtbaar in 12 Monkeys en voor het eerst in Time Bandits, techniek bestaand uit gerecycled apparatuur....de computer met als toetsenbord een typmachine en een klein beeldscherm met een vergrootglas ervoor....doorzichtig plastic pakken, allemaal donker en echt Gillian....deze film moet je zien.
Deze film vond ik zoooo ontzettend vaag... Heb hem helemaal uitgekeken omdat dit een goede film hoorde te zijn. Ik wil niet zeggen dat ik er helemaal nix van snapte of dat het erg verewarrend was ofzo... maar dit verhaal was gewoon té bizar om zo lang te boeien.
Desondanks ben ik wel van plan om hem een herkansing te gunnen... ik weet alleen nog niet of dat deze keer wordt... ;)
Ik snap er niets van dat er nog geen enkele negatieve reactie op deze film is gekomen. Ik mis het brilliante in deze film echt enorm. Alleen het feit dat de film enorme verwarring bij de kijker opwekt en dat de film anders is dan anders maakt het niet direct een goede film.
Ik vond deze film complete waanzin, het verhaal rammelt aan alle kanten en de goedkope (wel aparte) decors maken het ook niet beter. [rating 2]
Briljante film waar toch wat mensen blijkbaar problemen mee hebben om het te volgen. Volgens mij omdat: a) het zich afspeelt in een futuristische/fantasy-wereld en b) we de hoofdpersoon volgen in zijn dagdromen. Zo wordt het voor de kijker in principe onmogelijk gemaakt het verschil tussen droom en werklijkheid te onderscheiden en daar heeft Gilliam ons waar hij ons wil hebben: in verwarring. Op deze manier kan de kijker zich dus mooi inleven in de hoofdpersoon.
Maar als je dan ook nog eens indut, gaat zappen of zowiezo al problemen hebt met het volgen van een verhaallijn gaat de plot finaal aan je voorbij. Geeft niks, voor jou is er TMF ;).
Robert de Niro speelt overigens een prachtige superheld die lijkt te zijn geïnspireerd op Bicycle Repair Man :E.
Olrik
Terry Gilliam is een zeer bekwame regisseur van onder anderen pareltjes als Twelve Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas, maar naar mijn mening heeft hij nog nooit zo'n sterke film als Brazil afgeleverd.
Er zit erg veel humor verwerkt in Brazil en je kan deze film dus ook gerust zien als een komische film, maar desondanks dat de film tot het komedie genre behoord zitten er erg veel duistere en onheilspellende momenten in en dus is het soms een naargeestige bedoening, maar als je het mij vraagt maakt dat het nog veel interessanter.
Jonathan Pryce speelt erg overtuigend als Sam Lowry, een man van wie zijn leven op z'n kop staat als hij wordt bevorderd op zijn werk en zodanig in de problemen komt dat hij alles kwijt kan raken.
De rest van de cast speelt net zoals Pryce erg goed, maar het meest opvallend is het kleine rolletje van Robert De Niro als een excentrieke loodgieter-terrorist.
Brazil is een film die steeds actueler lijkt te worden in een tijd dat de regering steeds meer grip lijkt te krijgen op het volk en terrorisme aan de orde van de dag lijkt te zijn en door zijn aparte en bovendien verbluffende visuele stijl is Brazil een film om niet te missen!
9.0 / 10
johannes
Dit is de beste film denk ik., ahum voor mij dan wel te verstaan.
Mooie boodschap zit erin en visueel vind ik hem nogsteeds prima.
Moet bekennen dat ik ook wel een fan ben van de regisseur. ook The Fisherking en 12 monkeys vind ik geweldig.
De film is erg komisch en het mag absurd zijn maar zoals ik ook al eerder hier las, hoever zijn we al gevorderd met onze maatschappij van overgecontroleerde burgers.
Ik zal deze nog vaak willen zien.
hetisjantje
Een film als Brazil wordt toch steeds actueler in een tijd waarin de staat de burger steeds meer wil controleren onder het mom van terrorisme en al zulks. Gilliam's technisch/visuele stijl blijkt in de tijd voor hem te werken. Dit is niet de toekomst voor de planeet zoals die nu is, het is alsof de aarde 50 jaar geleden een andere tijdslijn heeft gekozen en we daar de toekomst van zien. Hierdoor veroudert de film niet zo snel als andere sci-fi flicks. Nadeel van de stijl en absurdisme is wel dat het nogal de aandacht afneemt van een puur menselijke film. Toch is het juist deze clash waar het om draait en waar de boodschap ligt.
Filmwolfje
Ik heb de film nu eindelijk gezien... en uhm.... laat ik beginnen dat ik erg hoge verwachtingen had van deze film en ik had er iets meer van verwacht dan wat het was. Misschien moet ik'm nog een keer zien en dat ik'm dan wel echt een topper vind...
Het wereldje dat Terry Gilliam ons laat zien is eigenlijks hetzelfde bikkelharde toekomstige fantasiewereldje als in de film 'The army of the 12 monkeys', maar dan met het verschil dat de maatschappij te kampen heeft met een terroristen-beweging in plaats van een dodelijk virus. Weer moet er informatie worden verkregen over deze bedreiging en dat wordt op bizarre en extreme wijze gedaan, maar in deze film leid de informatie tot paranoia, waanzin en valse beschuldigingen en lijkt het er op dat alleen maar onschuldige mensen de dupe zijn en begin je af te vragen of er uberhaupt wel terroristen zijn, hahahaO+. Hmmm, de vraag is nu.... hoe ver leven we al in dat soort type samenleving? Terry Gilliam (en George Orwell (het boek 1984 is een hele duidelijke inspiratiebron)) komen naarmate de jaren vorderen steeds griezeliger dichterbij...:}
Ik wil de film graag nog een keer bekijken, maar voorlopig krijgtie van mij een [rating 4]...
Bastiaan©
Een meesterwerkje van Terry Gillian (de copytekenaar van Monty Python) van 12 Monkeys, Fear and loathing Las Vegas etc.
Je kunt in deze film de echte stijl van Gillian duidelijk onderschijden, ook zichtbaar in 12 Monkeys en voor het eerst in Time Bandits, techniek bestaand uit gerecycled apparatuur....de computer met als toetsenbord een typmachine en een klein beeldscherm met een vergrootglas ervoor....doorzichtig plastic pakken, allemaal donker en echt Gillian....deze film moet je zien.
basseh
Deze film vond ik zoooo ontzettend vaag... Heb hem helemaal uitgekeken omdat dit een goede film hoorde te zijn. Ik wil niet zeggen dat ik er helemaal nix van snapte of dat het erg verewarrend was ofzo... maar dit verhaal was gewoon té bizar om zo lang te boeien.
Desondanks ben ik wel van plan om hem een herkansing te gunnen... ik weet alleen nog niet of dat deze keer wordt... ;)
Tibo
Ik snap er niets van dat er nog geen enkele negatieve reactie op deze film is gekomen. Ik mis het brilliante in deze film echt enorm. Alleen het feit dat de film enorme verwarring bij de kijker opwekt en dat de film anders is dan anders maakt het niet direct een goede film.
Ik vond deze film complete waanzin, het verhaal rammelt aan alle kanten en de goedkope (wel aparte) decors maken het ook niet beter. [rating 2]
JafJoe
Briljante film waar toch wat mensen blijkbaar problemen mee hebben om het te volgen. Volgens mij omdat: a) het zich afspeelt in een futuristische/fantasy-wereld en b) we de hoofdpersoon volgen in zijn dagdromen. Zo wordt het voor de kijker in principe onmogelijk gemaakt het verschil tussen droom en werklijkheid te onderscheiden en daar heeft Gilliam ons waar hij ons wil hebben: in verwarring. Op deze manier kan de kijker zich dus mooi inleven in de hoofdpersoon.
Maar als je dan ook nog eens indut, gaat zappen of zowiezo al problemen hebt met het volgen van een verhaallijn gaat de plot finaal aan je voorbij. Geeft niks, voor jou is er TMF ;).
Robert de Niro speelt overigens een prachtige superheld die lijkt te zijn geïnspireerd op Bicycle Repair Man :E.
edit: typo