Billy Bob Thornton (script regie & hoofdrol) won een oscar voor zijn script en een nominatie voor zijn rol. De film en met name de jonge acteur Lucas Black (14 jaar in die tijd) won vele andere prijzen.
Op de late zondagavond gezien op de BBC.
En het is maar goed dat je dan via teletekstpagina 888 de ondertitels voor slechthorenden kunt oproepen want het dialect in deze film is zo zwaar dat ik er haast niets van verstond. Je gaat er wel beter naar luisteren en dat is goed omdat het jongetje in de film (Frank) voornamelijk door het archaische taalgebruik en de uitspraak van de (licht) gestoorde hoofdrol gefsacineerd wordt. Het gemompel en gegrom is dan ook indrukwekkend!
Er wordt in de film door iedereen voortreffelijk geacteerd en dat is dan ook meteen de voornaamste attractie van de film. Want hoewel de plot nog wel voor discussies kan zorgen is hij toch tamelijk voorspelbaar.
Verwacht geen spetterende actie maar een zorgvuldig vormgegeven aangrijpend drama.
Het is niet het verhaal wat deze film zo uniek maakt maar meer de manier waarop het verhaal verfilmt is. De film heeft iets weg van een documentaire. De rollen zijn zo voortreffelijk gespeelt dat ze dat beeld ondersteunen. Dit alles maakt het écht.
Het is weer een film die laat nadenken over het leven. En bij mij kwam toch wel als moraal naar boven dat iedereen een verhaal heeft, dat niemand zomaar zo is als hij geworden is maar dit door zekere ervaringen zo gevormd is.
En nee, inderdaad als je een film zoekt waarbij je niet hoeft na te denken moet je niet bij deze zijn.
[rating 4]
Gert heeft gelijk, de omschrijving verklapt helaas te veel, maar het heeft toch de film niet verpest voor mij. Ik wou deze film al zappend samen met 'Office Space' bekijken, maar deze film was zo boeiend verfilmd dat ik'm niet durfde weg te zappen. Heel knap geregiseerd, geschreven en gespeeld van Billy Bob Thornton. In deze film maakt Billy Bob Thornton de gek heel normaal en de normale buitenwereld maakt hij gek, waardoor de film heel bizar en dubieus wordt. Op het eind weet je niet wat je moet denken of oordelen en misschien moet je juist dat ook niet doen...
[rating 4.5]
Ik ben op z'n zachts gezegd geen liefhebber van Billy Bob. Die smerige grijns op z'n bek kreeg ook een hele andere betekenis toen ik hoorde dat ie sexverslaafde is. Maar ik moet toegeven dat hij in Slingblade evenals in U-Turn bijzonder sterk speelt.
Het was jammer dat de omschrijving al teveel vertelde want ik had meteen al door dat hij op het eind van de film die stiefvader zou vermoorden.
Ik had echter gedacht dat hij een of andere psycho zou spelen ipv retard. De film kabbelt rustig voort in het denktempo van Karl (deed me denken aan Being There). Toch verveelt de film geen moment; je blijft sympathie koesteren voor Karl en ieder moment kon er weer een bijzonder vreemde situatie ontstaan door zijn ontwetendheid of andermans slechtgezindheid. En die medebewoner van de inrichting was wel heel erg ziek.
Vooral het realisme van de film was oncomfortabel op bepaalde momenten.
Ook wil ik nog even kwijt dat ik een aantal shots bijzonder mooi vond. Oftewel een prima debuut van de regisseur Thornton.
onzehans
Billy Bob Thornton (script regie & hoofdrol) won een oscar voor zijn script en een nominatie voor zijn rol. De film en met name de jonge acteur Lucas Black (14 jaar in die tijd) won vele andere prijzen.
Op de late zondagavond gezien op de BBC.
En het is maar goed dat je dan via teletekstpagina 888 de ondertitels voor slechthorenden kunt oproepen want het dialect in deze film is zo zwaar dat ik er haast niets van verstond. Je gaat er wel beter naar luisteren en dat is goed omdat het jongetje in de film (Frank) voornamelijk door het archaische taalgebruik en de uitspraak van de (licht) gestoorde hoofdrol gefsacineerd wordt. Het gemompel en gegrom is dan ook indrukwekkend!
Er wordt in de film door iedereen voortreffelijk geacteerd en dat is dan ook meteen de voornaamste attractie van de film. Want hoewel de plot nog wel voor discussies kan zorgen is hij toch tamelijk voorspelbaar.
Verwacht geen spetterende actie maar een zorgvuldig vormgegeven aangrijpend drama.
Een aanrader! T+)
[rating 4]
miszy_shakin_asz
Het is niet het verhaal wat deze film zo uniek maakt maar meer de manier waarop het verhaal verfilmt is. De film heeft iets weg van een documentaire. De rollen zijn zo voortreffelijk gespeelt dat ze dat beeld ondersteunen. Dit alles maakt het écht.
Het is weer een film die laat nadenken over het leven. En bij mij kwam toch wel als moraal naar boven dat iedereen een verhaal heeft, dat niemand zomaar zo is als hij geworden is maar dit door zekere ervaringen zo gevormd is.
En nee, inderdaad als je een film zoekt waarbij je niet hoeft na te denken moet je niet bij deze zijn.
[rating 4]
Filmwolfje
Gert heeft gelijk, de omschrijving verklapt helaas te veel, maar het heeft toch de film niet verpest voor mij. Ik wou deze film al zappend samen met 'Office Space' bekijken, maar deze film was zo boeiend verfilmd dat ik'm niet durfde weg te zappen. Heel knap geregiseerd, geschreven en gespeeld van Billy Bob Thornton. In deze film maakt Billy Bob Thornton de gek heel normaal en de normale buitenwereld maakt hij gek, waardoor de film heel bizar en dubieus wordt. Op het eind weet je niet wat je moet denken of oordelen en misschien moet je juist dat ook niet doen...
[rating 4.5]
gert
Ik ben op z'n zachts gezegd geen liefhebber van Billy Bob. Die smerige grijns op z'n bek kreeg ook een hele andere betekenis toen ik hoorde dat ie sexverslaafde is. Maar ik moet toegeven dat hij in Slingblade evenals in U-Turn bijzonder sterk speelt.
Het was jammer dat de omschrijving al teveel vertelde want ik had meteen al door dat hij op het eind van de film die stiefvader zou vermoorden.
Ik had echter gedacht dat hij een of andere psycho zou spelen ipv retard. De film kabbelt rustig voort in het denktempo van Karl (deed me denken aan Being There). Toch verveelt de film geen moment; je blijft sympathie koesteren voor Karl en ieder moment kon er weer een bijzonder vreemde situatie ontstaan door zijn ontwetendheid of andermans slechtgezindheid. En die medebewoner van de inrichting was wel heel erg ziek.
Vooral het realisme van de film was oncomfortabel op bepaalde momenten.
Ook wil ik nog even kwijt dat ik een aantal shots bijzonder mooi vond. Oftewel een prima debuut van de regisseur Thornton.
[rating 4.5]