Viel me de eerste keer wat tegen omdat er niet echt een verklaring wordt gegeven voor de zelfmoord van de meisjes, maar dat is dan ook niet helemaal het punt wat Sofia Coppola wil maken. Veel meer gaat het om het scheppen van een, soms tegen het surrealisme grenzende, mystiek die om de vijf meisjes hangt. Bij tijd en wijle ga ik daar ook best in mee, ondanks de niet zo sterke dialogen en spel dat niet over de hele linie even sterk is, maar steeds duikt er weer een scène op waarin Coppola daar te ver in gaat. De reiscatalogusscène en de muziek-door-telefoonscène zijn bijvoorbeeld scènes die m'n tenen doen krommen en me dan ook weer helemaal uit de sfeer halen. Een iets subtielere aanpak hier en daar had net het verschil kunnen zijn tussen 'prima' en 'goed'. Neemt niet weg dat het een dappere, originele film is met in ieder geval een duidelijke signatuur van de maakster.
7/10
@Vrieskist:
Tip: Lees eerst het boek, je hebt 't zo uit en het verhaal en de sfeer worden veel mooier neergezet dan in de film. Ik had destijds vrij hoge verwachtingen van de film, n.a.v. het boek, maar de film viel me nogal tegen.
Boek is super!
Ik vind het trouwens verwonderend waarom Coppola juist dit boek heeft gekozen, omdat het verhaal wordt verteld vanuit een groep jongens, die vanuit een typisch jongensperspectief het gebeuren beleven en vertellen. Een vrouw kan dat volgens mij nooit goed overbrengen in een film, puur omdat ze dat perspectief niet uit eigen ervaring kent. Dit in tegenstelling tot de makers van het verhaal en de soundtrack.
'Obviously director, you've never been a thirteen year old boy'
AngelEyes
Viel me de eerste keer wat tegen omdat er niet echt een verklaring wordt gegeven voor de zelfmoord van de meisjes, maar dat is dan ook niet helemaal het punt wat Sofia Coppola wil maken. Veel meer gaat het om het scheppen van een, soms tegen het surrealisme grenzende, mystiek die om de vijf meisjes hangt. Bij tijd en wijle ga ik daar ook best in mee, ondanks de niet zo sterke dialogen en spel dat niet over de hele linie even sterk is, maar steeds duikt er weer een scène op waarin Coppola daar te ver in gaat. De reiscatalogusscène en de muziek-door-telefoonscène zijn bijvoorbeeld scènes die m'n tenen doen krommen en me dan ook weer helemaal uit de sfeer halen. Een iets subtielere aanpak hier en daar had net het verschil kunnen zijn tussen 'prima' en 'goed'. Neemt niet weg dat het een dappere, originele film is met in ieder geval een duidelijke signatuur van de maakster.
7/10
Tsjeard
@Vrieskist:
Tip: Lees eerst het boek, je hebt 't zo uit en het verhaal en de sfeer worden veel mooier neergezet dan in de film. Ik had destijds vrij hoge verwachtingen van de film, n.a.v. het boek, maar de film viel me nogal tegen.
Boek is super!
Ik vind het trouwens verwonderend waarom Coppola juist dit boek heeft gekozen, omdat het verhaal wordt verteld vanuit een groep jongens, die vanuit een typisch jongensperspectief het gebeuren beleven en vertellen. Een vrouw kan dat volgens mij nooit goed overbrengen in een film, puur omdat ze dat perspectief niet uit eigen ervaring kent. Dit in tegenstelling tot de makers van het verhaal en de soundtrack.
'Obviously director, you've never been a thirteen year old boy'