Ljubljana (Slovenië, 2001), van Igor Sterk, met o.a. Grega Zorc e.a.; drama; imdb 6,2
Een man in Ljubljana vraagt de kaartjesverkoper of hij even zonder te betalen de toren op mag. Vervolgens springt hij naar beneden. Zijn lijk dient als lesmateriaal voor een aantal medische studenten.
Twee van hen volgen we. Een dikkige jongeman, die alleen maar van meisjes kan dromen. Een knappe blondine die haar studie opgeeft om net als haar eigen moeder, huisvrouw en moeder te worden.
Deze film geeft een kijkje in de keuken van de Ljubljaanse jeugd, hun opvattingen, hun bezigheden, hun idealen, hun idee van relaties en seks, hun werk, hun ouders, etc.
Daar word je niet vrolijk van. Of ze nu zakenman, kunstschilder, huisvrouw, student, secretaresse zijn: ze willen feesten met amfetamine op housemuziek, in de kroeg zitten met grote glazen bier, geen relaties maar wel neuken; komt er een kind, ok dan maar hokken.
Het verhaal is nogal impressionistisch en zwartgallig. Ik neem aan dat hij bedoeld is als kritiek op de Sloveense samenleving: te materialistisch en alle oude waarden en normen overboord. Of: het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië heeft zijn keerzijde.
Ik vond hem niet heel bijzonder; wel een aardige afwisseling temidden van alle Amerikaanse films. Dat wel.
Claar
Ljubljana (Slovenië, 2001), van Igor Sterk, met o.a. Grega Zorc e.a.; drama; imdb 6,2
Een man in Ljubljana vraagt de kaartjesverkoper of hij even zonder te betalen de toren op mag. Vervolgens springt hij naar beneden. Zijn lijk dient als lesmateriaal voor een aantal medische studenten.
Twee van hen volgen we. Een dikkige jongeman, die alleen maar van meisjes kan dromen. Een knappe blondine die haar studie opgeeft om net als haar eigen moeder, huisvrouw en moeder te worden.
Deze film geeft een kijkje in de keuken van de Ljubljaanse jeugd, hun opvattingen, hun bezigheden, hun idealen, hun idee van relaties en seks, hun werk, hun ouders, etc.
Daar word je niet vrolijk van. Of ze nu zakenman, kunstschilder, huisvrouw, student, secretaresse zijn: ze willen feesten met amfetamine op housemuziek, in de kroeg zitten met grote glazen bier, geen relaties maar wel neuken; komt er een kind, ok dan maar hokken.
Het verhaal is nogal impressionistisch en zwartgallig. Ik neem aan dat hij bedoeld is als kritiek op de Sloveense samenleving: te materialistisch en alle oude waarden en normen overboord. Of: het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië heeft zijn keerzijde.
Ik vond hem niet heel bijzonder; wel een aardige afwisseling temidden van alle Amerikaanse films. Dat wel.