Prima drama, met ook zeer goede vertolkingen, vooral door beide hoofdrolspelers.
Je wordt de ganse film door alsmaar op het verkeerde been gezet, en op het einde komt de waarheid (gedeeltelijk) aan het licht.
Goede vertolkingen dat zei ik al, maar het is vooral Rosamund Pike die me aangenaam heeft verrast, is de eerste maal dat ik haar zo goed zie spelen.
Alleen het slot van de film viel me een beetje tegen, maar toch heeft hij me niet verveeld, ook de lengte van de film was voor mij geen probleem, tenslotte is 2,5 uur wel een hele zit...
Zeer sterke thriller van fincher en dat dankzij een uitstekende cast en een waanzinnig scenario dat je de hele film gefocust moet houden al is het anderzijds ook een standaardthriller die de clichés bewandeld maar ze bedoezeld onder het sfeertje van de film. want eigenlijk is het beginbeeld al veelzeggend en zoals hierboven al eens aangegeven kijk je naar het einde inderdaad volledig anders naar dat shot omdat je alles te weten bent gekomen maar ik persoonlijk had de clue dus al na 20s in grote lijnen gevat. toch weet het scenario nog te verrassen met een resem aan twists. Affleck word vaak als een matig acteur bezien maar in deze film overtuigd hij toch wel en weet hij het personage perfect neer te zetten al is Pike inderdaad de eye catcher van deze film. maar ze krijgt dan ook een briljant geschreven rol voor zich waar ze alle facetten van haar kwaliteiten kan laten zien. Gone Girl is een film die je volgens mij meer moet gezien hebben want ongetwijfeld kan je nu anders kijken naar de film, zijn de twists voorspelbaar geworden maar zal je nog véél meer details zien die je de film volledig doen snappen. het zijn zo van die films die zeer leuk zijn om te zien de eerste keer maar pas een echte klassieker zal worden na verloop van tijd.
een thriller die enigszins gemaakt is voor een breed publiek maar toch het arthouse-achtige ergens weet te behouden. Gone Girl is hoe een thriller moet zijn en waar iedereen, blockbusterfan of festivalfanaat kan van genieten
Weer een 'bijna meesterwerk' van Fincher. Hij presenteert ons de beste date-movie om een relatie na het zien van de film te beëindigen.
Gone Girl is een ijzersterke film die helaas tegen het einde de bocht uitvliegt. Desondanks is dit een film waarover je ze min mogelijk moet lezen, maar gewoon onbevangen moet gaan bekijken en je zult beloond worden met een film die je verrast en op bepaalde momenten de mond open doet vallen. Het einde vond ik helaas een stap te ver gaan c.q. kwam op mij ongeloofwaardig over.
Helaas komt de film bij mij iets minder aan, en da's echter vanwege één ding: het einde. Ik erken de kwaliteit van de film, de regie en de opbouw van de film is ontzettend strak uitgevoerd. Daarnaast verveelt hij geen moment en zijn alle scènes even interessant. Wat ook goed aankomt is de kille muziek die mooi toegepast wordt.
Persoonlijk ben ik alleen geen liefhebber van het einde. Misschien dat dit zo hoort of niet, maar het zorgt er voor dat ik de film voorlopig niet meer hoef terug te zien. Ik kan wel tegen negatieve eindes, niet iedereen hoeft per se te zegevieren, maar dit liet een vervelende nasmaak achter. Ook vond ik het acteerwerk niet overdreven geweldig - gewoon redelijk.
In één van de eerste scènes van Gone Girl neemt Ben Affleck plaats aan de toog van z'n eigen bar. Hij besteld bij z'n zus een zwaar drankje vroeg in de ochtend. Terwijl hij het met gemak naar binnen werkt begint hij te vertellen over z'n vrouw en vlak voordat we de eerst flashback te zien krijgen schuift Ben Affleck z'n lege glas richting de camera en het publiek. Doe ze nog maar eens vol, geeft hij aan. Waarmee Fincer indirect tegen z'n publiek zegt dat we het nodig zullen hebben de komende twee en een half uur. Zo zit de hele film namelijk vol met dit soort leuke details. De leukste is de aanschouwende kat van Nick een sluwe, dierlijke, aanwezige vorm van Amy die Niek de hele film door gade slaat maar ook troost en liefde biedt. Een beest dat hij graag in de buurt heeft maar nooit grip op krijgt.
Ik lees bijna nooit boeken, het vergt teveel tijd en het kan me haast nooit blijven boeien. Maar toen de eerste beelden de hype rondom deze film begon aan te wakkeren wou ik zo snel mogelijk weten hoe de vork aan de steel zit. Heb het boek dan bewonderenswaardig ook uitgelezen en ben dan ook blij dat ik dit heb gedaan. Want zo kon ik zien dat Fincer & Flynn een boekverfilming hebben gebracht die nagenoeg griezlig perfect is. Zo zijn er kleine zij-verhaallijntjes, personages en achtergrondinformatie, die het eigenlijke verhaal niet beïnvloeden, overboord gegooid en zijn sommige scènes iets anders aangepakt. Dit alleen maar om het als filmversie vlotter en geloofwaardiger te laten verlopen. Hierdoor is er plaatst gemaakt voor extra kleine details die niet in het boek zitten en die het verhaal extra kracht bij zetten. Ik durf haast te zeggen dat Flynn met haar script, haar verhaal zowaar compacter en beter heeft gemaakt.
Niet alleen is de film zelf een bevreemdend meesterwerk maar ook de hele marketing en casting van de film is briljant qua opzet. David Fincer is één van de weinige regisseurs, die het waarschijnlijk kan afdwingen bij de studios, om zelf de marketing van zijn film te overzien. Van de eerste foto tot de laatste tv spot was er geen beeld te veel of te weinig te zien over de uiteindelijk uitkomst van het verhaal.
De casting zelf deelde hierin ook mee. Zo is Rosamund Pike, een niet superbekende actrice, een slimme zet geweest. Als kijker heb je niet snel een vooroordeel klaar omdat je nog maar weinig van haar hebt gezien (of toch niet meer herinnert dat je ooit een film met haar zag). Terwijl Ben Affleck al meteen het publiek tegen hem had (zoals ook bedoeld in de trailers), mede dank aan z'n ophefmakend casting als de nieuwe Batman.
Nu we toch over die fameuze cast bezig zijn, Rosumund Pike schittert als Amazing Amy, onvoorspelbaar vertolkt al een griezelige duivel . Haar Brits accent weet ze trouwens met verve te verbergen. Maar ook niet te vergeten is de al even prachtige bijrol van Kim Dickens die evengoed kans maakt op een oscar beeldje dit jaar. Ben Aflleck levert ook meer dan degelijk werk, het helpt ook vooral dat hij er wat struiser( hierdoor dreigender) overkomt, opnieuw mede dank aan z'n rol als Batman.
Fincer is naast meesterverteller ook een soort stijlicoon op zichzelf. Gone Girl is opnieuw een feest van stijlvolle digitale cinematografie dat daar bovenop nog eens op meesterlijke wijze is gemonteerd door Kirk Baxter. Met als hoogtepunt de scène waar Amy haar ontvoering in scène zet. Helemaal geweldig is het openingshot van de film dat helemaal op het einde terug te zien is. Na die 150 minuten kijk je compleet anders tegen dat shot aan en wanneer de lichten aangaan in de zaal blijf je verweesd achter.
Het verhaal van Gone Girl er één van verbazing, verwondering en tegelijk bewondering. Fincer sleurt je mee in de duistere wereld die het huwelijk kan zijn. Wanneer er op het einde van de film tijdens de dialogen wordt gezegd: That's marriage! Drukt Fincer je met de neus op de feiten en blijf je verweest achter en denk je. Damn! 10/10
Eén van de verwachte films van dit najaar voor velen en hij stelt niet teleur. Voor alle duidelijkheid: in tegenstelling tot sommige collega's hier, heb ik het boek waarop de prent gebaseerd is niet gelezen, dat betekent dat ik dus niet kan oordelen over hoe goed dit gevolgd wordt en of het einde (wat blijkbaar zou afwijken) nu slechter of beter is geworden - vond het zelf wel goed, dat is het enige wat ik zeker kan zeggen. Wat ik uiteraard wel kan bevestigen, is dat het allemaal perfect te volgen is voor een leek in dit "Amazing Amy"-verhaal.
De plot van het verhaal lijkt simpel: Amy, de vrouw van Nick Dunne, is vermist en moet gevonden worden, maar al snel beginnen twijfels. Is Amy wel verdwenen of heeft Nick haar gewoon vermoord - z'n bij momenten vreemde gedrag doet alvast twijfels rijzen bij bepaalde mensen en de kijker leert ook dat het huwelijk tussen de twee geen sprookje meer was. Hoe dat allemaal verder afloopt, kun je het beste zelf gaan bekijken, maar zo rechtlijning is het allemaal niet.
Gone Girl lijkt een thriller, maar Fincher en scenarist Gillian Flynn (die ook het boek schreef) houden het daar niet bij. Tegelijk met de zoektocht naar de waarheid, halen ze ook het perfecte droomhuwelijk onderuit aangevuld met een hoop duistere humor. En ook de media wordt aangepakt met hun sensatiezucht en middelen om de publieke opinie te volgen.
Dat Fincher een vakman en perfectionist is, is al lang geweten en is wederom meer dan duidelijk hier: zowat alle aspecten zijn op hoog niveau met onder andere een prachtige cinematografie en alweer een fijne soundtrack van z'n vaste kompanen Reznor en Ross. Ook de acteurs zijn prima (ja, zelfs Tyler Perry doet een prima job hier) met als uitschieter Rosamund Pike als 'Amazing Amy' die mogelijk enkele belangrijke nominaties op haar naam mag schrijven. Kortom, een interessante film die de kijker constant verrast en uitdaagt en op alle andere vakken perfect is uitgevoerd door een meester, geen reden dit niet te bekijken.
Al ruim twintig jaar lang kijkt iedere filmliefhebber uit naar de nieuwe David Fincher film. Hij heeft ons al meerdere malen getrakteerd op een uitstekende thriller, waaronder Seven, Zodiac en recent verraste hij ons nog met The Girl With The Dragon Tattoo. Dit jaar is het de beurt aan de bestseller van Gillian Flynn, Gone Girl, die door Fincher naar het witte doek gebracht wordt.
Gone Girl gaat over het huwelijkspaar Nick en Amy Dunne (gespeeld door Ben Affleck en Rosamund Pike). Op hun vijfde trouwdag blijkt Amy spoorloos te zijn verdwenen. Nicks vreemde gedrag trekt alle aandacht naar hem toe en naarmate de film vordert begint iedereen er steeds meer van overtuigt te raken dat Nick iets te maken heeft met de verdwijning van zijn vrouw.
Laat ik maar gelijk beginnen met het plot. Briljant! Ik heb het boek gelezen en wist wat me te wachten stond, maar toch heeft de film mij nog zeer weten te verrassen en ik voelde mijn hart meermaals tekeer gaan. Het is typisch David Fincher materiaal, ik kan het niet anders zeggen. Fincher is de enige persoon die een boek als dit perfect naar het witte doek kan brengen, en dat is hem ook absoluut gelukt. De structuur van het boek is zeer goed aangehouden en de flashbacks zijn op de perfecte momenten in de film geweven. Het "he-said-she-said" aspect van het verhaal vond ik in het boek uitstekend werken omdat je mening over Nick elk hoofdstuk veranderde. Heeft hij het gedaan, of heeft hij het niet gedaan? De film doet dit ook zeer goed aan de hand van eerder genoemde flashbacks. De voice-over van Rosamund Pike die hierover heen staat is betoverend en werkt mysterieus en argwanend. Het is ook erg fijn dat de schrijfster van het boek de screenplay heeft geschreven. Op die manier blijft de film het boek meer dan trouw en zijn er echte minuscule details aangepast.
Lezers van het boek, maar ook mensen die alleen de film gezien hebben, kunnen het denk ik met mij eens zijn dat iedereen perfect gecast is. Ben Affleck vind ik sowieso al een sterke acteur, maar dit is zonder twijfel het beste werk dat hij tot nu toe heeft geleverd. Hij speelt Nick Dunne met verve. Affleck weet de persoonlijkheid van het personage zo goed over te brengen dat het moeilijk is iemand in te beelden die het beter had gekund. Hij weet argwaan op te wekken, maar aan de andere kant krijg je ook wel sympathie voor hem. Titelpersonage Amy Dunne wordt geweldig gespeeld door de net zo fantastische Rosamund Pike. Oscarwaardig is de enige manier waarop ik haar rol kan omschrijven. Ze zet het personage van Amy zeer goed neer en de naam: Rosamund Pike zal denk ik wel een aantal keer vallen bij de grote filmprijzen.
Een film is niks zonder goede hoofdrolspelers, maar bijrollen zijn minstens zo belangrijk. Tyler Perry steekt boven iedereen uit in de rol van Nicks advocaat Tanner Bolt. Carrie Coon en Kim Dickens (van wie ik beide nog nooit gehoord had) waren echte verrassingen voor mij! Coon als Nicks tweelingzus Margo was heerlijk sarcastisch en zat zeer goed in haar rol. Dickens in de rol van agent Rhonda Boney vond ik ook zeer overtuigend. Een aantal mensen schijnen niet helemaal tevreden te zijn met de casting van Neil Patrick Harris als Desi Collings, maar als iemand die het boek gelezen heeft kan ik me niemand inbeelden die de rol beter gespeeld kan hebben. Zijn ongemakkelijke gedrag en zijn hoge creepfactor maken hem de perfecte verdachte.
Op films van David Fincher zijn op technisch gebied nooit wat aan te merken en dat is hier ook niet anders. Elke scène is tot in de puntjes perfect ge-edit en de dialogen, acties en acteurs zijn geweldig geregisseerd. David Fincher is waarschijnlijk één van de enige regisseurs die je één kleine beweging honderd keer kan laten overdoen, totdat hij eindelijk tevreden is. Het is zichtbaar dat Fincher een echte perfectionist is en één van de beste regisseurs van tegenwoordig. Visueel zijn de shots parels. Niet alleen de editing is perfect, maar ook de cinematografie is Oscarwaardig. Ik kreeg af en toe echt kippenvel van hoe een bepaalde scène in elkaar zat. Vooral de meest heftige en intense scène uit de film was zo onwijs prachtig gefilmd en vormgegeven dat ik er echt kippenvel van kreeg!
De sfeer en toon van de film wordt er nog even dik opgelegd door de onbehaaglijke en akelige soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross. Ik heb expres zeer weinig van de soundtrack geluisterd voordat ik de film ging zien zodat ik volledig verrast zou worden en dat is absoluut gelukt. De soundtrack geeft elke scène net dat kleine beetje extra kracht en maakt het totaalplaatje compleet. De muziek gaat lekker onder je huid zitten. Ik heb de soundtrack vanochtend gelijk maar uit de iTunes Store gehaald.
David Fincher levert alweer fantastisch werk af. De sfeer van de film is zeer akelig en verontrustend. De donkere humor die de film af en toe heeft is zeer realistisch en voegt ook werkelijk wat toe aan de sfeer. De sterrencast die Fincher tot zijn beschikking heeft wordt optimaal benut en de chemie tussen de personages is geweldig. Op visueel gebied is er geen smetje te bekennen. De cinematografie is Oscarwaardig, de editing perfect en de soundtrack weergaloos. Gone Girl is naar mijn mening de beste film van het jaar en een naam die we nog vaak zullen horen rond het Oscar seizoen. Ik durf zelfs te zeggen dat Gone Girl na Seven mijn favoriete film van David Fincher is! Weergaloos...
Gone Girl was een geweldig boek om te lezen en toen ik hoorde dat niemand minder dan David Fincher het boek ging verfilmen was ik meteen erg zenuwachtig naar het uiteindelijke resultaat.
Toen het door Gillian Flynn geschreven boek uitkwam werd het onmogelijk gezien om er een verfilming van te maken, maar hoewel ik het zelf ook eerst niet kon geloven is dit geheel gelukt en heb ik zelfs meer gekregen dan ik had verwacht.
Om te beginnen is het acteerwerk van Ben Affleck en Rosemunt Pike uitmuntend en ik heb ze zelden een betere rol zien afleveren dan ze in deze film doen.
Niet alleen het acteerwerk is uitmuntend in deze film, maar ook de gehele sfeer die om het verhaal hangt en alle kleine details die Fincher erin heeft verwerkt is zijn geweldig.
Gone Girl laat je als kijker zijnde zoeken naar wat er daadwerkelijk aan de hand is en laat je jezelf vragen stellen over bevoordeeld hoe misleidend de media wel niet is en hoe sommige relaties daadwerkelijk in elkaar steken.
Net zoals alle ander films van Fincher oogt ook Gone Girl, zowel als op visueel vlak als betreft het camerawerk.
Naar mijn mening waren alle hoge spanningen betreft deze film helemaal terecht en al bij al is Gone Girl een van de beste kijkervaringen die ik dit jaar in de bioscoop heb gehad.
Ik raad je deze film zeker aan om te zien en ik beloof je dat je een van je beste filmervaringen zult krijgen in lange tijd!
Het is moeilijk om over Gone Girl te schrijven zonder al teveel te spoilen. Zelf heb ik bewust geen recensies van de film gelezen, er überhaupt zo min mogelijk over gelezen, om niets van de film te laten verpesten. Ik kan iedereen die de film nog niet gezien heeft aanraden hetzelfde te doen, omdat je op die manier veel meer plezier eraan beleeft.
De schrijfster van het boek, Gillian Flynn, schreef ook zelf de scenario van de film. Vooraf was ik hier sceptisch over, aangezien ze duidelijk veel te dicht bij het bronmateriaal staat en je een verhaal in een boek totaal anders verteld dan op het witte doek. Dit heeft een klein smetje, ze had iets meer van haar 'darling kunnen killen' waardoor de film wellicht wat vlotter en compacter was geweest. Maar boven dit kan ik enkel bewonderen hoe sterk deze film als boekverfilming is, zonder het boek te hebben gelezen. Want het werkt gewoon, en het scenario is ondanks dat kleinigheidje ontzettend sterk.
Dat is voor mij dan ook het enige minuscule minpunt aan deze film. Ik ben nooit een fan van Ben Affleck als acteur geweest, in deze film heeft hij mij het tegendeel bewezen. Ook Rosamund Pike, die ik als vrouw altijd charmant en bijzonder heb gevonden, laat zien dat ze veel meer in huis heeft. Zelfs Tyler Perry komt goed uit de verf, zoals feitelijk iedereen in de cast.
Het verhaal is bijzonder, het is iets dat ik nog niet eerder zag, ook niet van Fincher. De stempel van de regisseur zit stilistisch duidelijk op de film, maar hij laat wederom zien niet in herhaling te vallen. De film laat je vaak ongemakkelijk voelen, wordt zelfs zo heftig dat je het gevoel krijgt zelf een pak slaag te incasseren, en geeft je vaak een 'what the fuck' gevoel. Maar het is het allemaal waard, die hele bijzondere rit, een film die je vervolgens goed moet laten bezinken. Dat ga ik nu doen, welterusten, en veel plezier met Gone Girl.
Tarkus
Je wordt de ganse film door alsmaar op het verkeerde been gezet, en op het einde komt de waarheid (gedeeltelijk) aan het licht.
Goede vertolkingen dat zei ik al, maar het is vooral Rosamund Pike die me aangenaam heeft verrast, is de eerste maal dat ik haar zo goed zie spelen.
Alleen het slot van de film viel me een beetje tegen, maar toch heeft hij me niet verveeld, ook de lengte van de film was voor mij geen probleem, tenslotte is 2,5 uur wel een hele zit...
Glennekeeeee
een thriller die enigszins gemaakt is voor een breed publiek maar toch het arthouse-achtige ergens weet te behouden. Gone Girl is hoe een thriller moet zijn en waar iedereen, blockbusterfan of festivalfanaat kan van genieten
een dikke 8
johnwayne
Gone Girl is een ijzersterke film die helaas tegen het einde de bocht uitvliegt. Desondanks is dit een film waarover je ze min mogelijk moet lezen, maar gewoon onbevangen moet gaan bekijken en je zult beloond worden met een film die je verrast en op bepaalde momenten de mond open doet vallen. Het einde vond ik helaas een stap te ver gaan c.q. kwam op mij ongeloofwaardig over.
Angelater
Persoonlijk ben ik alleen geen liefhebber van het einde. Misschien dat dit zo hoort of niet, maar het zorgt er voor dat ik de film voorlopig niet meer hoef terug te zien. Ik kan wel tegen negatieve eindes, niet iedereen hoeft per se te zegevieren, maar dit liet een vervelende nasmaak achter. Ook vond ik het acteerwerk niet overdreven geweldig - gewoon redelijk.
7.5/10 - 3.75/5*
Banned
Ik lees bijna nooit boeken, het vergt teveel tijd en het kan me haast nooit blijven boeien. Maar toen de eerste beelden de hype rondom deze film begon aan te wakkeren wou ik zo snel mogelijk weten hoe de vork aan de steel zit. Heb het boek dan bewonderenswaardig ook uitgelezen en ben dan ook blij dat ik dit heb gedaan. Want zo kon ik zien dat Fincer & Flynn een boekverfilming hebben gebracht die nagenoeg griezlig perfect is. Zo zijn er kleine zij-verhaallijntjes, personages en achtergrondinformatie, die het eigenlijke verhaal niet beïnvloeden, overboord gegooid en zijn sommige scènes iets anders aangepakt. Dit alleen maar om het als filmversie vlotter en geloofwaardiger te laten verlopen. Hierdoor is er plaatst gemaakt voor extra kleine details die niet in het boek zitten en die het verhaal extra kracht bij zetten. Ik durf haast te zeggen dat Flynn met haar script, haar verhaal zowaar compacter en beter heeft gemaakt.
Niet alleen is de film zelf een bevreemdend meesterwerk maar ook de hele marketing en casting van de film is briljant qua opzet. David Fincer is één van de weinige regisseurs, die het waarschijnlijk kan afdwingen bij de studios, om zelf de marketing van zijn film te overzien. Van de eerste foto tot de laatste tv spot was er geen beeld te veel of te weinig te zien over de uiteindelijk uitkomst van het verhaal.
De casting zelf deelde hierin ook mee. Zo is Rosamund Pike, een niet superbekende actrice, een slimme zet geweest. Als kijker heb je niet snel een vooroordeel klaar omdat je nog maar weinig van haar hebt gezien (of toch niet meer herinnert dat je ooit een film met haar zag). Terwijl Ben Affleck al meteen het publiek tegen hem had (zoals ook bedoeld in de trailers), mede dank aan z'n ophefmakend casting als de nieuwe Batman.
Nu we toch over die fameuze cast bezig zijn, Rosumund Pike schittert als Amazing Amy, onvoorspelbaar vertolkt al een griezelige duivel . Haar Brits accent weet ze trouwens met verve te verbergen. Maar ook niet te vergeten is de al even prachtige bijrol van Kim Dickens die evengoed kans maakt op een oscar beeldje dit jaar. Ben Aflleck levert ook meer dan degelijk werk, het helpt ook vooral dat hij er wat struiser( hierdoor dreigender) overkomt, opnieuw mede dank aan z'n rol als Batman.
Fincer is naast meesterverteller ook een soort stijlicoon op zichzelf. Gone Girl is opnieuw een feest van stijlvolle digitale cinematografie dat daar bovenop nog eens op meesterlijke wijze is gemonteerd door Kirk Baxter. Met als hoogtepunt de scène waar Amy haar ontvoering in scène zet. Helemaal geweldig is het openingshot van de film dat helemaal op het einde terug te zien is. Na die 150 minuten kijk je compleet anders tegen dat shot aan en wanneer de lichten aangaan in de zaal blijf je verweesd achter.
Het verhaal van Gone Girl er één van verbazing, verwondering en tegelijk bewondering. Fincer sleurt je mee in de duistere wereld die het huwelijk kan zijn. Wanneer er op het einde van de film tijdens de dialogen wordt gezegd: That's marriage! Drukt Fincer je met de neus op de feiten en blijf je verweest achter en denk je. Damn! 10/10
benjamin
De plot van het verhaal lijkt simpel: Amy, de vrouw van Nick Dunne, is vermist en moet gevonden worden, maar al snel beginnen twijfels. Is Amy wel verdwenen of heeft Nick haar gewoon vermoord - z'n bij momenten vreemde gedrag doet alvast twijfels rijzen bij bepaalde mensen en de kijker leert ook dat het huwelijk tussen de twee geen sprookje meer was. Hoe dat allemaal verder afloopt, kun je het beste zelf gaan bekijken, maar zo rechtlijning is het allemaal niet.
Gone Girl lijkt een thriller, maar Fincher en scenarist Gillian Flynn (die ook het boek schreef) houden het daar niet bij. Tegelijk met de zoektocht naar de waarheid, halen ze ook het perfecte droomhuwelijk onderuit aangevuld met een hoop duistere humor. En ook de media wordt aangepakt met hun sensatiezucht en middelen om de publieke opinie te volgen.
Dat Fincher een vakman en perfectionist is, is al lang geweten en is wederom meer dan duidelijk hier: zowat alle aspecten zijn op hoog niveau met onder andere een prachtige cinematografie en alweer een fijne soundtrack van z'n vaste kompanen Reznor en Ross. Ook de acteurs zijn prima (ja, zelfs Tyler Perry doet een prima job hier) met als uitschieter Rosamund Pike als 'Amazing Amy' die mogelijk enkele belangrijke nominaties op haar naam mag schrijven. Kortom, een interessante film die de kijker constant verrast en uitdaagt en op alle andere vakken perfect is uitgevoerd door een meester, geen reden dit niet te bekijken.
JamesBond
Al ruim twintig jaar lang kijkt iedere filmliefhebber uit naar de nieuwe David Fincher film. Hij heeft ons al meerdere malen getrakteerd op een uitstekende thriller, waaronder Seven, Zodiac en recent verraste hij ons nog met The Girl With The Dragon Tattoo. Dit jaar is het de beurt aan de bestseller van Gillian Flynn, Gone Girl, die door Fincher naar het witte doek gebracht wordt.
Gone Girl gaat over het huwelijkspaar Nick en Amy Dunne (gespeeld door Ben Affleck en Rosamund Pike). Op hun vijfde trouwdag blijkt Amy spoorloos te zijn verdwenen. Nicks vreemde gedrag trekt alle aandacht naar hem toe en naarmate de film vordert begint iedereen er steeds meer van overtuigt te raken dat Nick iets te maken heeft met de verdwijning van zijn vrouw.
Laat ik maar gelijk beginnen met het plot. Briljant! Ik heb het boek gelezen en wist wat me te wachten stond, maar toch heeft de film mij nog zeer weten te verrassen en ik voelde mijn hart meermaals tekeer gaan. Het is typisch David Fincher materiaal, ik kan het niet anders zeggen. Fincher is de enige persoon die een boek als dit perfect naar het witte doek kan brengen, en dat is hem ook absoluut gelukt. De structuur van het boek is zeer goed aangehouden en de flashbacks zijn op de perfecte momenten in de film geweven. Het "he-said-she-said" aspect van het verhaal vond ik in het boek uitstekend werken omdat je mening over Nick elk hoofdstuk veranderde. Heeft hij het gedaan, of heeft hij het niet gedaan? De film doet dit ook zeer goed aan de hand van eerder genoemde flashbacks. De voice-over van Rosamund Pike die hierover heen staat is betoverend en werkt mysterieus en argwanend. Het is ook erg fijn dat de schrijfster van het boek de screenplay heeft geschreven. Op die manier blijft de film het boek meer dan trouw en zijn er echte minuscule details aangepast.
Lezers van het boek, maar ook mensen die alleen de film gezien hebben, kunnen het denk ik met mij eens zijn dat iedereen perfect gecast is. Ben Affleck vind ik sowieso al een sterke acteur, maar dit is zonder twijfel het beste werk dat hij tot nu toe heeft geleverd. Hij speelt Nick Dunne met verve. Affleck weet de persoonlijkheid van het personage zo goed over te brengen dat het moeilijk is iemand in te beelden die het beter had gekund. Hij weet argwaan op te wekken, maar aan de andere kant krijg je ook wel sympathie voor hem. Titelpersonage Amy Dunne wordt geweldig gespeeld door de net zo fantastische Rosamund Pike. Oscarwaardig is de enige manier waarop ik haar rol kan omschrijven. Ze zet het personage van Amy zeer goed neer en de naam: Rosamund Pike zal denk ik wel een aantal keer vallen bij de grote filmprijzen.
Een film is niks zonder goede hoofdrolspelers, maar bijrollen zijn minstens zo belangrijk. Tyler Perry steekt boven iedereen uit in de rol van Nicks advocaat Tanner Bolt. Carrie Coon en Kim Dickens (van wie ik beide nog nooit gehoord had) waren echte verrassingen voor mij! Coon als Nicks tweelingzus Margo was heerlijk sarcastisch en zat zeer goed in haar rol. Dickens in de rol van agent Rhonda Boney vond ik ook zeer overtuigend. Een aantal mensen schijnen niet helemaal tevreden te zijn met de casting van Neil Patrick Harris als Desi Collings, maar als iemand die het boek gelezen heeft kan ik me niemand inbeelden die de rol beter gespeeld kan hebben. Zijn ongemakkelijke gedrag en zijn hoge creepfactor maken hem de perfecte verdachte.
Op films van David Fincher zijn op technisch gebied nooit wat aan te merken en dat is hier ook niet anders. Elke scène is tot in de puntjes perfect ge-edit en de dialogen, acties en acteurs zijn geweldig geregisseerd. David Fincher is waarschijnlijk één van de enige regisseurs die je één kleine beweging honderd keer kan laten overdoen, totdat hij eindelijk tevreden is. Het is zichtbaar dat Fincher een echte perfectionist is en één van de beste regisseurs van tegenwoordig. Visueel zijn de shots parels. Niet alleen de editing is perfect, maar ook de cinematografie is Oscarwaardig. Ik kreeg af en toe echt kippenvel van hoe een bepaalde scène in elkaar zat. Vooral de meest heftige en intense scène uit de film was zo onwijs prachtig gefilmd en vormgegeven dat ik er echt kippenvel van kreeg!
De sfeer en toon van de film wordt er nog even dik opgelegd door de onbehaaglijke en akelige soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross. Ik heb expres zeer weinig van de soundtrack geluisterd voordat ik de film ging zien zodat ik volledig verrast zou worden en dat is absoluut gelukt. De soundtrack geeft elke scène net dat kleine beetje extra kracht en maakt het totaalplaatje compleet. De muziek gaat lekker onder je huid zitten. Ik heb de soundtrack vanochtend gelijk maar uit de iTunes Store gehaald.
David Fincher levert alweer fantastisch werk af. De sfeer van de film is zeer akelig en verontrustend. De donkere humor die de film af en toe heeft is zeer realistisch en voegt ook werkelijk wat toe aan de sfeer. De sterrencast die Fincher tot zijn beschikking heeft wordt optimaal benut en de chemie tussen de personages is geweldig. Op visueel gebied is er geen smetje te bekennen. De cinematografie is Oscarwaardig, de editing perfect en de soundtrack weergaloos. Gone Girl is naar mijn mening de beste film van het jaar en een naam die we nog vaak zullen horen rond het Oscar seizoen. Ik durf zelfs te zeggen dat Gone Girl na Seven mijn favoriete film van David Fincher is! Weergaloos...
10/10
Olrik
Toen het door Gillian Flynn geschreven boek uitkwam werd het onmogelijk gezien om er een verfilming van te maken, maar hoewel ik het zelf ook eerst niet kon geloven is dit geheel gelukt en heb ik zelfs meer gekregen dan ik had verwacht.
Om te beginnen is het acteerwerk van Ben Affleck en Rosemunt Pike uitmuntend en ik heb ze zelden een betere rol zien afleveren dan ze in deze film doen.
Niet alleen het acteerwerk is uitmuntend in deze film, maar ook de gehele sfeer die om het verhaal hangt en alle kleine details die Fincher erin heeft verwerkt is zijn geweldig.
Gone Girl laat je als kijker zijnde zoeken naar wat er daadwerkelijk aan de hand is en laat je jezelf vragen stellen over bevoordeeld hoe misleidend de media wel niet is en hoe sommige relaties daadwerkelijk in elkaar steken.
Net zoals alle ander films van Fincher oogt ook Gone Girl, zowel als op visueel vlak als betreft het camerawerk.
Naar mijn mening waren alle hoge spanningen betreft deze film helemaal terecht en al bij al is Gone Girl een van de beste kijkervaringen die ik dit jaar in de bioscoop heb gehad.
Ik raad je deze film zeker aan om te zien en ik beloof je dat je een van je beste filmervaringen zult krijgen in lange tijd!
8.5 / 10
Shifty777
De schrijfster van het boek, Gillian Flynn, schreef ook zelf de scenario van de film. Vooraf was ik hier sceptisch over, aangezien ze duidelijk veel te dicht bij het bronmateriaal staat en je een verhaal in een boek totaal anders verteld dan op het witte doek. Dit heeft een klein smetje, ze had iets meer van haar 'darling kunnen killen' waardoor de film wellicht wat vlotter en compacter was geweest. Maar boven dit kan ik enkel bewonderen hoe sterk deze film als boekverfilming is, zonder het boek te hebben gelezen. Want het werkt gewoon, en het scenario is ondanks dat kleinigheidje ontzettend sterk.
Dat is voor mij dan ook het enige minuscule minpunt aan deze film. Ik ben nooit een fan van Ben Affleck als acteur geweest, in deze film heeft hij mij het tegendeel bewezen. Ook Rosamund Pike, die ik als vrouw altijd charmant en bijzonder heb gevonden, laat zien dat ze veel meer in huis heeft. Zelfs Tyler Perry komt goed uit de verf, zoals feitelijk iedereen in de cast.
Het verhaal is bijzonder, het is iets dat ik nog niet eerder zag, ook niet van Fincher. De stempel van de regisseur zit stilistisch duidelijk op de film, maar hij laat wederom zien niet in herhaling te vallen. De film laat je vaak ongemakkelijk voelen, wordt zelfs zo heftig dat je het gevoel krijgt zelf een pak slaag te incasseren, en geeft je vaak een 'what the fuck' gevoel. Maar het is het allemaal waard, die hele bijzondere rit, een film die je vervolgens goed moet laten bezinken. Dat ga ik nu doen, welterusten, en veel plezier met Gone Girl.
9/10