Ik heb van het begin tot het eind van deze film genoten.
De casting en regie zijn fenomenaal: alle (onbekende) acteurs maken zich totaal ondergeschikt aan het verhaal en proberen niet op te vallen om hun carrière een boost te geven. Dit zorgt voor een realisme dat prachtig contrasteert met het helemaal niet realistische, sprookjesachtige verhaal. Er is ook niet één acteur die uit de toon valt.
Op alle andere fronten is ook gewoekerd met de mogelijkheden. Wat te denken van de decorbouwers, runners en setdressers: het is allemaal oude rotzooi waar je naar zit te kijken, maar kijkt je ogen uit. Kostuums: je hebt geen moment het idee dat er iemand mee bezig is geweest, en een groter compliment bestaat er niet. Muziek: prachtig, maar geheel ten dienste van de film.
Het verhaal is een sprookje dat dealt met de problemen van deze tijd zonder moralisme (hoera! Het gaat niet over Goed tegen Kwaad!), en gelijk even het thema vader-dochterrelaties meepikt op een manier die ondanks alle extremen voor menig herkenningsmomentje zorgt. IJzersterk is dat geld in het verhaal geen enkele rol speelt, en op één bijzinnetje na zelfs niet eens wordt genoemd.
Zelfs de enigszins knullig verklede varkens stoorden me totaal niet omdat meteen duidelijk is wat er mee wordt bedoeld – en ze zorgen en passant nog voor een hilarische knipogen naar de films Bambi en The Dark Crystal. Er zit trouwens stiekem heel wat meer humor in deze film, maar ook die staat alleen ten dienste van de film zelf.
Ik kan me wel voorstellen, dat het makkelijker is deze film te waarderen, naarmate je zelf meer open en minder kritisch-knorrig begint met kijken. Persoonlijk was ik na een paar minuten hushpuppy compleet verkocht: kom maar op met je film! Het feit dat het verbijsterende spel van de hoofdrolspeelster op zichzelf de hele film al dubbel en dwars de moeite waard maakt, is mooi meegenomen, maar helemaal niet noodzakelijk. Het spat er van af, dat iedereen die eraan mee heeft gewerkt zijn stinkende best heeft gedaan om er het beste van te maken en elkaar sterker te maken, en dat maakt de film soms bijna magisch compleet.
Ik had nog nooit eerder over deze film gehoord tot hij een paar dagen geleden aangeraden werd door een vriend van me. Wat een film! Deze film is gewoon prachtig , van de beelden van de film tot het fenomenale acteerwerk. Deze film had al vele prijzen gewonnen in talloze filmfestivals en nu kan ik met zekerheid zeggen dat al die prijzen zeer terecht zijn : dit is voor mij de mooiste film van 2012!
Het verhaal : Een jong meisje woont alleen met haar vader in een mysterieus plaatsje midden in Afrika : de 'Bathtub'. Ze heeft haar moeder talloze jaren geleden verloren. Op een dag komt er een gigantische storm die heel haar dorp onder water zet. Samen met nog een aantal dorpsbewoners en haar vader proberen ze nu te overleven op een drijvend huis maar ze moeten oppassen van de mensen achter de dam : de stadsbewoners met al hun fabrieken en er komen ook nog eens grote zwijnachtige beesten die losgebroken zijn in het ijs die op weg zijn naar het ondergelopen stadje.
Het verhaal klinkt zeer raar maar het prachtige acteerwerk ( Zeker van dat kleine meisje ! ) en de prachtige beelden die de film je toont zorgen ervoor dat het vreemde verhaal werkt. Het verhaal is fascinerend en je weet nooit waar het verhaal als volgende gaat. De film is een verassing.
Zijn er ook minpunten aan deze film : jazeker zoals het einde. Het was zo abrupt en vind ik de manier hoe ze met de monsters afhandelen in het verhaal nog omslachtig en snel gedaan , maar het blijft toch een prachtige manier. Deze film blijft een toppertje en een aanrader.
Een welverdiende 9/10 voor deze film.
Mr. Hulot
De casting en regie zijn fenomenaal: alle (onbekende) acteurs maken zich totaal ondergeschikt aan het verhaal en proberen niet op te vallen om hun carrière een boost te geven. Dit zorgt voor een realisme dat prachtig contrasteert met het helemaal niet realistische, sprookjesachtige verhaal. Er is ook niet één acteur die uit de toon valt.
Op alle andere fronten is ook gewoekerd met de mogelijkheden. Wat te denken van de decorbouwers, runners en setdressers: het is allemaal oude rotzooi waar je naar zit te kijken, maar kijkt je ogen uit. Kostuums: je hebt geen moment het idee dat er iemand mee bezig is geweest, en een groter compliment bestaat er niet. Muziek: prachtig, maar geheel ten dienste van de film.
Het verhaal is een sprookje dat dealt met de problemen van deze tijd zonder moralisme (hoera! Het gaat niet over Goed tegen Kwaad!), en gelijk even het thema vader-dochterrelaties meepikt op een manier die ondanks alle extremen voor menig herkenningsmomentje zorgt. IJzersterk is dat geld in het verhaal geen enkele rol speelt, en op één bijzinnetje na zelfs niet eens wordt genoemd.
Zelfs de enigszins knullig verklede varkens stoorden me totaal niet omdat meteen duidelijk is wat er mee wordt bedoeld – en ze zorgen en passant nog voor een hilarische knipogen naar de films Bambi en The Dark Crystal. Er zit trouwens stiekem heel wat meer humor in deze film, maar ook die staat alleen ten dienste van de film zelf.
Ik kan me wel voorstellen, dat het makkelijker is deze film te waarderen, naarmate je zelf meer open en minder kritisch-knorrig begint met kijken. Persoonlijk was ik na een paar minuten hushpuppy compleet verkocht: kom maar op met je film! Het feit dat het verbijsterende spel van de hoofdrolspeelster op zichzelf de hele film al dubbel en dwars de moeite waard maakt, is mooi meegenomen, maar helemaal niet noodzakelijk. Het spat er van af, dat iedereen die eraan mee heeft gewerkt zijn stinkende best heeft gedaan om er het beste van te maken en elkaar sterker te maken, en dat maakt de film soms bijna magisch compleet.
Peebo
Het verhaal : Een jong meisje woont alleen met haar vader in een mysterieus plaatsje midden in Afrika : de 'Bathtub'. Ze heeft haar moeder talloze jaren geleden verloren. Op een dag komt er een gigantische storm die heel haar dorp onder water zet. Samen met nog een aantal dorpsbewoners en haar vader proberen ze nu te overleven op een drijvend huis maar ze moeten oppassen van de mensen achter de dam : de stadsbewoners met al hun fabrieken en er komen ook nog eens grote zwijnachtige beesten die losgebroken zijn in het ijs die op weg zijn naar het ondergelopen stadje.
Het verhaal klinkt zeer raar maar het prachtige acteerwerk ( Zeker van dat kleine meisje ! ) en de prachtige beelden die de film je toont zorgen ervoor dat het vreemde verhaal werkt. Het verhaal is fascinerend en je weet nooit waar het verhaal als volgende gaat. De film is een verassing.
Zijn er ook minpunten aan deze film : jazeker zoals het einde. Het was zo abrupt en vind ik de manier hoe ze met de monsters afhandelen in het verhaal nog omslachtig en snel gedaan , maar het blijft toch een prachtige manier. Deze film blijft een toppertje en een aanrader.
Een welverdiende 9/10 voor deze film.