Het mag misschien waar zijn dat politiewerk voornamelijk uit wachten bestaat, maar dat kun je beter niet te letterlijk in beeld brengen.
Het gevoel dat blijft hangen is dat van wachten tot het eindelijk afgelopen is. Toch wordt dit wachten niet beloond, integendeel: het eind is zó blaartrekkend traag en ongeloofwaardig dat ik vlak voor de eindstreep alsnog afhaakte.
In deze director's cut waarbij geen enkele darling gekilld is, overtuigen Pacino en DeNiro maar matig. Er is geen interactie tussen de twee, en dat voelt niet goed.
Val Kilmer is dusdanig het slachtoffer geworden van de afdeling Kap en Grime dat mij volledig is ontgaan wat zijn rol verder inhield.
Wat betreft de dames: die zijn dan weer het slachtoffer van het script, dat dicteert dat zij zich gedwee rond laten commanderen door hun trigger-happy mannen.
Het valt ze nauwelijks aan te rekenen dat hun prestaties blijven hangen in wat soap-achtig geneuzel. Het kersverse liefje van DeNiro moet bijvoorbeeld, als ze er achter komt dat hij helemaal geen vertegenwoordiger maar een bankrover is, voor de vorm een paar passen weglopen, maar na één klef kusje al akkoord gaan met emigratie naar Nieuw Zeeland. Ga dat maar eens goed uitspelen.
Nathalie Portman probeert er nog wat van te maken als de partner van Pacino, maar zij wordt door het script effectief gereduceerd tot een snotterend wicht, wanneer... (spoiler). En lag het aan mij, of had deze film ook een beetje last van de aloude kwaal dat de gekleurde medemens bij voorkeur als eerste dood moet? Erg vooruitstrevend doet het in elk geval niet aan, allemaal.
Heel voorzichtig flirt de film even met de gedachte dat er moreel maar bitter weinig verschil is tussen Boef en Agent. Maar dat kan natuurlijk niet in de good old US of A, en daarom worden we opgezadeld met een onmogelijk eind waarin The Good Person overwint en The Bad Person het onderspit delft.
Maak Pacino wat corrupter, DeNiro nog wat kleffer, alle vrouwen in de film een stuk mondiger, knip minstens de helft eruit en brei er een eind aan waarin je als kijker echt niet meer weet wie nou de Good Guy was en wie the Bad Guy, en je hebt een aardige geweldsfilm. In deze vorm is de film een kind met een waterhoofd. En een tamelijk adequaat slaapmiddel.
Ik heb hem laatst thuis nog eens opgezet, met m'n nieuwe geluidsinstallatie en... nu weet ik het zeker:
Dit is de beste shoot-out ooit! :E
Het geluid is zo verschikkelijk bruut en de film toch lekker realistisch gehouden qua camera werk.
Geen muziek er bij, maar je hoort wel schreeuwende mensen op de achtergrond die proberen weg te komen, het breken van ruiten en beschadigen van auto's, enz. enz.
Het voelt allemaal erg goed aan.
Ik heb het al eerder gezegd: kijken, dit is echt een aanrader.
En als het even kan: geluid hard aan!
Heb de film nog maar eens bekeken, en hoe meer je er naar kijkt hoe beter ie wordt.
Top film !!
Commentaar 2009:
De eerste film waarin Al Pacino en Robert De Niro samen in één scène spelen. En wat had je gedacht ?? Prachtig die 2 samen te zien.. waarom ze het niet eerder hebben gedaan is me een raadsel.
Het verhaal is fantastisch en alle acteurs zijn prima in hun rol.
Deze keiharde film van bijna 3 uur verveelt geen moment en dat is vooral aan beide hoofdrolspelers te danken.
Wie van goede dialogen en sterke actie- (zeg maar schiet-) scènes houd dan is dit een film die ik ten zeerste kan aanraden.
Pure spanning van begin tot eind.
Inderdaad, één van de vetste shoot outs ooit inderdaad. Maar check ook gewoon hoe Val Kilmer in die scene zijn gun herlaad, zó vet en stoer! En in deze film stoort het mij helemaal niet dat de film lang duurt. Zowel de Niro als Pacino spelen goed, dat ben ik bang in tegenstelling tot die nieuwe film "rightuous kill" damn wat ziet die film er slecht uit. Dus deze film is van uitmuntende klasse.
Ook dat eind nummer van moby op het eind is van hoge kwaliteit!
Wb de vette audio: in tegenstelling tot bovenstaande was de 'buzz' destijds in '95 dat de audio van de shootout grotendeels afkomstig is van oorlogsgeluiden uit de balkan. Artillerie-beschietingen en machinegeweervuur van de oa de serviers. Het lijkt mij een tamelijke bizarre buzz, maar ik hoorde het destijds van verschillende mensen. Het klinkt ook best zo als je je ogen dicht doet. Voor de gene met een beetje leuke geluidset in hun kamer. Zet hem hard. No matter where the sound came from. Inderdaad de beste shootout ooit.
Beetje raar blasé gekwaak, marty. Het gaat hier gewoon om goed doordacht entertainment, niet om het waarheidsgehalte van geschiedenisweergave o.i.d.
Daarnaast vind ik Miami Vice (de film) en Heat in de verte nog niet op elkaar lijken, in geen enkel opzicht. Miami Vice was inderdaad behoorlijk plat en oppervlakkig, een wat goedkoop broddelwerkje. Het script was knap waardeloos, vergeleken met dat van Heat. 'Time is luck', pff, give me a break, wat een vergezochte flut. De serie Miami Vice daarentegen, die had veel meer van de Heat kwaliteiten in zich. De cast was ook stukken beter dan die van de film. Ik heb weinig tegen Colin Farell, maar dit was geen rol voor die jongen. En zijn partner was nog minder geloofwaardig. Karakterloos neergezet. Zoals ik al schreef: Je gelooft bijna niet dat de man van Heat er achter zit, zo'n tegenvaller is het.
Eigenlijk geen film over ambitieuze overvallen, maar een verhaal over mannen die zo geobsedeerd
door hun werk zijn, dat hun privé-leven óf gewoonweg niet bestaat, óf keer op keer in de soep loopt. Ondanks dat beide mannen elkaar achternazitten/ontwijken vinden ze elkaar in deze overeenkomst, geïllustreerd door een, overigens geforceerd aandoende, scène in een cafetaria. Een scène die de boeken inging als enigste waar Pacino en De Niro samen te zien waren.
Dit is wel een prettige benadering van een actiethriller, toch hebben we, met name wat betreft de relatieproblematiek alles al wel eens eerder en beter gezien. De film duurt met zijn 3 uur dan ook onnodig lang. Dat zijn gelijk de enige kritiekpunten van formaat, verder is Heat dik in orde: een cast om van te watertanden, mooie geschoten, vette actiescènes en bij vlagen spannend.
[rating 4]
Michael Mann's beste film tot nu toe, hoewel Collateral wel in de buurt komt en qua atmosfeer ook wel lijkt op Heat, is Heat toch wel apart. De hele sfeer van de film is zo indrukwekkend dat de beelden van nachtelijk L.A. je bij blijven. De geluidseffecten van het vuurgevecht in de stad (of eigenlijk het expres weglaten van de special effects, door de geluiden van de geweerschoten niet te veranderen in de studio) zijn zeer indrukkwekkend.
En dan de acteurs; niet alleen Al Pachino en De Niro schitteren in deze film maar ook Tom Sizemore speelt zijn character goed.
Laat je niet afschrikken door de lange speelduur van 164 minuten, want voor je het weet is het voorbij.
Conclusie:
Voor iedereen die 'em nog niet gezien heeft; je zult je niet vervelen op deze zondag avond...
Heeft eerder met het belabberde tijdstip te maken denk ik. Overigens heb ik gisteren wel weer gekeken. Geweldige film, en mijn inziens een betere tribute naar Miami Vice dan de film die nu in de Bios draait.
deNiro acteert subtieler en mischien wel beter, maar toch steelt Pacino de show voor mij. als die man zijn mond opendoet, dat blijft genieten. en dan die blik erbij: geniaal. geweldige quotes ook:
who? who? what are you? a fucking owl?
you can get killed walking your doggy
because she has a GREAT ASS!! and you have your head....ALL THE WAY UP IT!! (incl. uitpuilende ogen)
Quote van AxeMan: "Is het niet dat hij geen film van de dag was omdat hij op de BBC was en niet op een nederlandse zender?"
Ik denk het niet, want het komt vaker voor dat een film, die niet op de Nederlandse zender wordt getoond, film van de dag is.
Het gaat, denk ik, niet om de beste film (wat is eigenlijk 'de beste' film trouwens), maar om de keuze voor een thema, een acteur, een regisseur, de actualiteit en ............ oke dan, ook voor kwaliteit. Al die criteria wisselen soms van importantie bij de filmkeuze.
Uit het dagelijks overzicht van FilmTotaal kan je natuurlijk ook je eigen film van de dag kiezen, waarbij je dan zelf uitmaakt hoe je tot die keuze bent gekomen.
Het vergelijkend warenonderzoek hoort tenslotte tot de competentie van de consument.
In ieder geval start ik de dag ondermeer met de film van de dag met als gevolg dat ik vaak wat langer op de site van FilmTotaal blijf hangen en dat bevalt goed.
Dat deze film niet film van de dag is snap ik niet...Open Range beter dan deze.....ga toch weg!! Heb die niet eens gezien, maar kan me niet voorstellen dat ie beter is dan een Michael Mann film... heeft ook een hoger imdb cijfer (doh) maar goed.... het zal wel weer omdat het "laat" op de avond is ofzo.....
Voor iedereen die 'em nog niet heeft gezien (schaam je... :P) zeker kijken. Als je nog geen Michael Mann fan bent wordt je dat zeker na het kijken van deze film. Goede acteurs, met interessante karakters, mooie beelden (de bekende stijl van Michael Mann), goede muziek en de vette schietscene in de stad natuurlijk... ik draaf weer door, kijken die shit als je nog niet gezien hebt, ik ehb em al vaak genoeg gezien
Michael Mann gebruikt op zeer subtiele wijze extreme close-ups en last op precies de juiste momenten stiltes in. Het effect lijkt dan op slow-motion. Heat is op veel momenten een weergave vanaf grote afstand tot de realiteit in L.A., om het leven van de top-criminelen uit te beelden als een soort leven in een beklemmende droom. De manier waarop hij wegkomt met enerverende stiltes dwars door keiharde felle actie is adembenemend.
Neil: "We want to hurt no one. We're here for the bank's money, not your money. Your money's insured by the federal government; you're not going to lose a dime. Think of your families. Don't risk your life; don't try and be a hero." :W
Hele goede film van 2 van mn favoriete acteurs. Hoewel ze maar 2 scene's samenspelen (zelfs dat betwijfel ik, volgens mij waren ze nooit samen te zien op 1 scherm, kan iemand dit bevestigen?) is de film nog steeds goed. Vooral het verhaal van deNiro vond ik goed.
"Lady, why are you so interested in who I am and what I do?" :E
Maar ik vind het echt jammer hoe de film afloopt. Dit is weer zo'n geval van geforceerde fuck-ups om het verhaal te eindigen. Waaom moest deNiro nou zo nodig terug om die man te vermoorden? En Pacino moest natuurlijk weer daarbij zijn. En de achtervolging-scene op het eind is ook belachelijk. Robert deNiro heeft 30 seconden voorstand en nog steeds weet Pacino welke wegen hij heeft genomen en pakt ie hem uiteindelijk...jammer.
Geweldige film, eerlijk waar, maar kan iemand me vertellen wat nu de waarheid is over dat moment waarop De Niro en Pacino tegenover elkaar zitten, ik heb gehoord dat ze helemaal niet tegenover elkaar zaten en dat de een ergens in het oosten van de VS zat en de ander in het westen tijdens het maken van deze film. Maar de film vind ik in elk geval echt een hele goede, alles zit erin, spanning, actie, af en toe een beetje humor, echt alles. en uiteraard en lijst fantastische acteurs...
Best een leuke film, maar ik had er wat meer van verwacht. Zeker geen 10 waard! De shootout op straat is wel aardig, maar na alle wilde verhalen die ik er over hoorde viel hij tegen. En het einde vind ik ook een beetje té worden... [rating 3.5]
[edit: gisteren toch maar gekeken want zo slecht is hij nou ook weer niet. Ik kan 't nog steeds niet helemaal zeggen waarom het niet de topfilm is die het had kunnen zijn. In elk geval stoorde mij het tempo en de lengte van de film. Sommige scenes duurden echt te lang of waren overbodig. En tot slot lukte het me niet om sympathie voor óf De Niro óf Pacino te krijgen en met 1 v/d 2 mee te leven. Waar het aan ligt weet ik niet, maar jammer is het wel want beide zetten zeker geen slechte karakters neer...]
Mr. Hulot
Het gevoel dat blijft hangen is dat van wachten tot het eindelijk afgelopen is. Toch wordt dit wachten niet beloond, integendeel: het eind is zó blaartrekkend traag en ongeloofwaardig dat ik vlak voor de eindstreep alsnog afhaakte.
In deze director's cut waarbij geen enkele darling gekilld is, overtuigen Pacino en DeNiro maar matig. Er is geen interactie tussen de twee, en dat voelt niet goed.
Val Kilmer is dusdanig het slachtoffer geworden van de afdeling Kap en Grime dat mij volledig is ontgaan wat zijn rol verder inhield.
Wat betreft de dames: die zijn dan weer het slachtoffer van het script, dat dicteert dat zij zich gedwee rond laten commanderen door hun trigger-happy mannen.
Het valt ze nauwelijks aan te rekenen dat hun prestaties blijven hangen in wat soap-achtig geneuzel. Het kersverse liefje van DeNiro moet bijvoorbeeld, als ze er achter komt dat hij helemaal geen vertegenwoordiger maar een bankrover is, voor de vorm een paar passen weglopen, maar na één klef kusje al akkoord gaan met emigratie naar Nieuw Zeeland. Ga dat maar eens goed uitspelen.
Nathalie Portman probeert er nog wat van te maken als de partner van Pacino, maar zij wordt door het script effectief gereduceerd tot een snotterend wicht, wanneer... (spoiler). En lag het aan mij, of had deze film ook een beetje last van de aloude kwaal dat de gekleurde medemens bij voorkeur als eerste dood moet? Erg vooruitstrevend doet het in elk geval niet aan, allemaal.
Heel voorzichtig flirt de film even met de gedachte dat er moreel maar bitter weinig verschil is tussen Boef en Agent. Maar dat kan natuurlijk niet in de good old US of A, en daarom worden we opgezadeld met een onmogelijk eind waarin The Good Person overwint en The Bad Person het onderspit delft.
Maak Pacino wat corrupter, DeNiro nog wat kleffer, alle vrouwen in de film een stuk mondiger, knip minstens de helft eruit en brei er een eind aan waarin je als kijker echt niet meer weet wie nou de Good Guy was en wie the Bad Guy, en je hebt een aardige geweldsfilm. In deze vorm is de film een kind met een waterhoofd. En een tamelijk adequaat slaapmiddel.
Baski
Ik heb hem laatst thuis nog eens opgezet, met m'n nieuwe geluidsinstallatie en... nu weet ik het zeker:
Dit is de beste shoot-out ooit! :E
Het geluid is zo verschikkelijk bruut en de film toch lekker realistisch gehouden qua camera werk.
Geen muziek er bij, maar je hoort wel schreeuwende mensen op de achtergrond die proberen weg te komen, het breken van ruiten en beschadigen van auto's, enz. enz.
Het voelt allemaal erg goed aan.
Ik heb het al eerder gezegd: kijken, dit is echt een aanrader.
En als het even kan: geluid hard aan!
Tarkus
Top film !!
Commentaar 2009:
De eerste film waarin Al Pacino en Robert De Niro samen in één scène spelen. En wat had je gedacht ?? Prachtig die 2 samen te zien.. waarom ze het niet eerder hebben gedaan is me een raadsel.
Het verhaal is fantastisch en alle acteurs zijn prima in hun rol.
Deze keiharde film van bijna 3 uur verveelt geen moment en dat is vooral aan beide hoofdrolspelers te danken.
Wie van goede dialogen en sterke actie- (zeg maar schiet-) scènes houd dan is dit een film die ik ten zeerste kan aanraden.
Pure spanning van begin tot eind.
Biff Tannen
Inderdaad, één van de vetste shoot outs ooit inderdaad. Maar check ook gewoon hoe Val Kilmer in die scene zijn gun herlaad, zó vet en stoer! En in deze film stoort het mij helemaal niet dat de film lang duurt. Zowel de Niro als Pacino spelen goed, dat ben ik bang in tegenstelling tot die nieuwe film "rightuous kill" damn wat ziet die film er slecht uit. Dus deze film is van uitmuntende klasse.
Ook dat eind nummer van moby op het eind is van hoge kwaliteit!
Filmfreak Leo
Wb de vette audio: in tegenstelling tot bovenstaande was de 'buzz' destijds in '95 dat de audio van de shootout grotendeels afkomstig is van oorlogsgeluiden uit de balkan. Artillerie-beschietingen en machinegeweervuur van de oa de serviers. Het lijkt mij een tamelijke bizarre buzz, maar ik hoorde het destijds van verschillende mensen. Het klinkt ook best zo als je je ogen dicht doet. Voor de gene met een beetje leuke geluidset in hun kamer. Zet hem hard. No matter where the sound came from. Inderdaad de beste shootout ooit.
lulligvoorje
Beetje raar blasé gekwaak, marty. Het gaat hier gewoon om goed doordacht entertainment, niet om het waarheidsgehalte van geschiedenisweergave o.i.d.
Daarnaast vind ik Miami Vice (de film) en Heat in de verte nog niet op elkaar lijken, in geen enkel opzicht. Miami Vice was inderdaad behoorlijk plat en oppervlakkig, een wat goedkoop broddelwerkje. Het script was knap waardeloos, vergeleken met dat van Heat. 'Time is luck', pff, give me a break, wat een vergezochte flut. De serie Miami Vice daarentegen, die had veel meer van de Heat kwaliteiten in zich. De cast was ook stukken beter dan die van de film. Ik heb weinig tegen Colin Farell, maar dit was geen rol voor die jongen. En zijn partner was nog minder geloofwaardig. Karakterloos neergezet. Zoals ik al schreef: Je gelooft bijna niet dat de man van Heat er achter zit, zo'n tegenvaller is het.
AngelEyes
Eigenlijk geen film over ambitieuze overvallen, maar een verhaal over mannen die zo geobsedeerd
door hun werk zijn, dat hun privé-leven óf gewoonweg niet bestaat, óf keer op keer in de soep loopt. Ondanks dat beide mannen elkaar achternazitten/ontwijken vinden ze elkaar in deze overeenkomst, geïllustreerd door een, overigens geforceerd aandoende, scène in een cafetaria. Een scène die de boeken inging als enigste waar Pacino en De Niro samen te zien waren.
Dit is wel een prettige benadering van een actiethriller, toch hebben we, met name wat betreft de relatieproblematiek alles al wel eens eerder en beter gezien. De film duurt met zijn 3 uur dan ook onnodig lang. Dat zijn gelijk de enige kritiekpunten van formaat, verder is Heat dik in orde: een cast om van te watertanden, mooie geschoten, vette actiescènes en bij vlagen spannend.
[rating 4]
Dash
Michael Mann's beste film tot nu toe, hoewel Collateral wel in de buurt komt en qua atmosfeer ook wel lijkt op Heat, is Heat toch wel apart. De hele sfeer van de film is zo indrukwekkend dat de beelden van nachtelijk L.A. je bij blijven. De geluidseffecten van het vuurgevecht in de stad (of eigenlijk het expres weglaten van de special effects, door de geluiden van de geweerschoten niet te veranderen in de studio) zijn zeer indrukkwekkend.
En dan de acteurs; niet alleen Al Pachino en De Niro schitteren in deze film maar ook Tom Sizemore speelt zijn character goed.
Laat je niet afschrikken door de lange speelduur van 164 minuten, want voor je het weet is het voorbij.
Conclusie:
Voor iedereen die 'em nog niet gezien heeft; je zult je niet vervelen op deze zondag avond...
Meninho
Heeft eerder met het belabberde tijdstip te maken denk ik. Overigens heb ik gisteren wel weer gekeken. Geweldige film, en mijn inziens een betere tribute naar Miami Vice dan de film die nu in de Bios draait.
deNiro acteert subtieler en mischien wel beter, maar toch steelt Pacino de show voor mij. als die man zijn mond opendoet, dat blijft genieten. en dan die blik erbij: geniaal. geweldige quotes ook:
who? who? what are you? a fucking owl?
you can get killed walking your doggy
because she has a GREAT ASS!! and you have your head....ALL THE WAY UP IT!! (incl. uitpuilende ogen)
Westlander
Quote van AxeMan: "Is het niet dat hij geen film van de dag was omdat hij op de BBC was en niet op een nederlandse zender?"
Ik denk het niet, want het komt vaker voor dat een film, die niet op de Nederlandse zender wordt getoond, film van de dag is.
Het gaat, denk ik, niet om de beste film (wat is eigenlijk 'de beste' film trouwens), maar om de keuze voor een thema, een acteur, een regisseur, de actualiteit en ............ oke dan, ook voor kwaliteit. Al die criteria wisselen soms van importantie bij de filmkeuze.
Uit het dagelijks overzicht van FilmTotaal kan je natuurlijk ook je eigen film van de dag kiezen, waarbij je dan zelf uitmaakt hoe je tot die keuze bent gekomen.
Het vergelijkend warenonderzoek hoort tenslotte tot de competentie van de consument.
In ieder geval start ik de dag ondermeer met de film van de dag met als gevolg dat ik vaak wat langer op de site van FilmTotaal blijf hangen en dat bevalt goed.
Dash
Dat deze film niet film van de dag is snap ik niet...Open Range beter dan deze.....ga toch weg!! Heb die niet eens gezien, maar kan me niet voorstellen dat ie beter is dan een Michael Mann film... heeft ook een hoger imdb cijfer (doh) maar goed.... het zal wel weer omdat het "laat" op de avond is ofzo.....
Voor iedereen die 'em nog niet heeft gezien (schaam je... :P) zeker kijken. Als je nog geen Michael Mann fan bent wordt je dat zeker na het kijken van deze film. Goede acteurs, met interessante karakters, mooie beelden (de bekende stijl van Michael Mann), goede muziek en de vette schietscene in de stad natuurlijk... ik draaf weer door, kijken die shit als je nog niet gezien hebt, ik ehb em al vaak genoeg gezien
lulligvoorje
Michael Mann gebruikt op zeer subtiele wijze extreme close-ups en last op precies de juiste momenten stiltes in. Het effect lijkt dan op slow-motion. Heat is op veel momenten een weergave vanaf grote afstand tot de realiteit in L.A., om het leven van de top-criminelen uit te beelden als een soort leven in een beklemmende droom. De manier waarop hij wegkomt met enerverende stiltes dwars door keiharde felle actie is adembenemend.
Neil: "We want to hurt no one. We're here for the bank's money, not your money. Your money's insured by the federal government; you're not going to lose a dime. Think of your families. Don't risk your life; don't try and be a hero." :W
Niet voor niets een eigen entry in wikipedia..
Scarface
Hele goede film van 2 van mn favoriete acteurs. Hoewel ze maar 2 scene's samenspelen (zelfs dat betwijfel ik, volgens mij waren ze nooit samen te zien op 1 scherm, kan iemand dit bevestigen?) is de film nog steeds goed. Vooral het verhaal van deNiro vond ik goed.
"Lady, why are you so interested in who I am and what I do?" :E
Maar ik vind het echt jammer hoe de film afloopt. Dit is weer zo'n geval van geforceerde fuck-ups om het verhaal te eindigen. Waaom moest deNiro nou zo nodig terug om die man te vermoorden? En Pacino moest natuurlijk weer daarbij zijn. En de achtervolging-scene op het eind is ook belachelijk. Robert deNiro heeft 30 seconden voorstand en nog steeds weet Pacino welke wegen hij heeft genomen en pakt ie hem uiteindelijk...jammer.
Sven derks
Geweldige film, eerlijk waar, maar kan iemand me vertellen wat nu de waarheid is over dat moment waarop De Niro en Pacino tegenover elkaar zitten, ik heb gehoord dat ze helemaal niet tegenover elkaar zaten en dat de een ergens in het oosten van de VS zat en de ander in het westen tijdens het maken van deze film. Maar de film vind ik in elk geval echt een hele goede, alles zit erin, spanning, actie, af en toe een beetje humor, echt alles. en uiteraard en lijst fantastische acteurs...
Zeurdoos
[edit: gisteren toch maar gekeken want zo slecht is hij nou ook weer niet. Ik kan 't nog steeds niet helemaal zeggen waarom het niet de topfilm is die het had kunnen zijn. In elk geval stoorde mij het tempo en de lengte van de film. Sommige scenes duurden echt te lang of waren overbodig. En tot slot lukte het me niet om sympathie voor óf De Niro óf Pacino te krijgen en met 1 v/d 2 mee te leven. Waar het aan ligt weet ik niet, maar jammer is het wel want beide zetten zeker geen slechte karakters neer...]